Türkiye'de roman yazarlarının markalaşma süreci: Elif Şafak örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BELMA CANBAY

Danışman: NURAN YILDIZ

Özet:

1990'lı yılların sonlarından itibaren, marka ve pazarlama literatüründen yararlanarak kişisel markalaşma kavramını açıklayan, bu konuda modeller geliştiren ve örnekler sunan Peter Montoya, William Arruda, Dan Schawbel gibi yazarlar kişilerin de marka olabileceklerini öne sürmektedirler. Bu bağlamda bugün artık pazarlamacıların sadece ürünleri ya da hizmetleri değil kişileri de başarıyla markalaştırabildiklerini söylemek mümkündür. Diğer taraftan edebiyat sanatının insanların iç dünyalarına seslenen, onlara duyusal ve duygusal deneyimler yaşatabilen ciddi bir tüketim aracı oluşu, yazarlar ve eserleri için de kökleri 19.yy.'ın sonlarına uzanan marka ve pazarlama stratejilerinin uygulanmasını gerektirmiş ve bugün eser sahiplerini pazarlamanın başlıca özneleri haline getirmiştir. Özellikle roman türünde gözlemlenen tüm bu gelişmeler ise bizi çok satan (best seller) ve farklı kesimlerce kabul gören ünlü roman yazarlarının bu başarılarının altında yatan nedenleri sorgulamaya ve hem kişilikleri hem de eserleri aracılığıyla tıpkı ürün ve hizmetlerde olduğu gibi yazarlar için de bir markalaşma sürecinin sözkonusu olabileceği görüşüne yöneltmektedir. Bu nedenle bu çalışmada ilk romanı Pinhan'ı yayımladığı 1997 yılından bu yana ard arda yazdığı eserleriyle yurtiçinde ve yurtdışında tanınan ve geniş bir okuyucu kitlesine seslenen yazar Elif Şafak'ın kişisel markalaşma süreci, edebiyat-marka ve pazarlama disiplinlerinin oluşturduğu üçgende ve konuyla ilgili literatür ışığında açıklanmaya çalışılmıştır.AbstractStarting from late 1990's, authors like Peter Montoya, Hubert K. Rampersad, William Arruda, and Dan Schawbel, who have explained the concept of branding persons using the branding and marketing literature and who have developed models and examples, are claiming that people can also be branded. In this context, today, marketers do not only brand products and services, but they can successfully brand people as well. On the other hand, the fact that the art of literature, which appeal to the inner world of people, which introduces readers to a world of sensual and emotional experiences, has become an important object of consumption, applying branding and marketing strategies rooting back to the end of the 19th century have become necessary for the authors and their works and has made the owners of such work main subject of marketing. As for the these developments, observed especially in the fiction variety, direct us to question the reasons behind the success of best sellers and famous authors of fiction who are well accepted by different groups and direct us to the idea that the authors, with their personality as well as their works, can also be in a branding process just like products and services. For this reason, in this study I have tried to explain the personal branding process of author Elif Şafak who has become well known domestically and internationally and has addressed a wide reader community with her consecutive novels since her first novel Pinhan published in 1997 in the light of the triangle formed by literature-brand and marketing disciplines and subject matter literature.