David Hornbrook'un drama anlayışının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVDA SEVİM

Danışman: AYŞE OKVURAN

Özet:

Bu çalışmada drama eğitimi alanı öncülerinden olan David Hornbrook'un dramaya bakış açısı ve alanda yaptığı çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. David Hornbrook'un drama anlayışını incelemek amacıyla Hornbrook'un yaptığı çalışmaların yanı sıra diğer alan öncülerinin çalışmaları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. David Hornbrook'un drama eğitimine dair yazdığı iki kitap ve editörlüğünü yaptığı bir kitap araştırmanın ana kaynaklarını oluşturmuştur. Bu kaynaklar Türkçeye çevrilmiş ve verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular; David Hornbrook'un dramayı sanat eğitim alanı olarak ele alması ve eğitim yöntemi olarak kullanılmasına karşı çıkması, drama ve tiyatroyu birbirinden ayrı iki alan olarak görmemesidir. Bunun yanında yapılan çalışma, Hornbrook'un drama derslerinde seyirciye yönelik gösteri yapılmasının ders kazanımlarına fayda sağladığını düşündüğünü ve drama derslerinin kültür bağlamı içinde işlenmesini önerdiğini ortaya koymuştur. Buna bağlı olarak Türkiye'deki drama eğitmenleri Hornbrook'un çalışma tarzını öğrenip benimsedikleri noktaları çalışmalarında uygulayabilir, Hornbrook'un önerdiği biçimde drama çalışmalarında drama- kültür bağıntısı daha fazla kurulabilir ve canlandırmalara katılmak istemeyen öğrenciler ses, ışık, kostüm düzeni gibi işlerde görevlendirilebilirler. Anahtar sözcükler: David Hornbrook, yaratıcı drama, sanat, tiyatro, kültür The purpose of this study is to investigate David Hornbrook's apprehension of drama and his studies on the field. In this study, document survey which is one of the methods of qualitative research was used. On the purpose of investigation Hornbrook's drama understanding, as well as Hornbrook's studies, other pioneers' books were studied comparatively. Two books written and one editted by David Hornbrook were main sources of this study. These books were translated into Turkish and content analysis was used to resolve them. At the end of the study it was deducted that David Hornbrook uses drama as a field of art education not a method of it. He doesn't prefer separating drama and theater. In addition, he thinks that demonstration is useful for the earnings of drama classes and he proposes to make drama classes in the context of culture. Accordingly, drama teachers in Turkey may learn Hornbrook's apprehension of drama to gain different perspectives and apply in their works. In the drama works as suggested by Hornbrook, drama- culture relation can be established more, students who don't want to participate in acting can be assigned to jobs such as sound, light and costume. Key Words: David Hornbrook, creative drama, art, theater, culture