Yeni medya ve halkla ilişkilerde dönüşüm: Farklı kurumsal yapılarda halkla ilişkiler algısı ve sosyal paylaşım ağları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SIRMA OYA TEKVAR

Danışman: SEMA BECERİKLİ

Özet:

Bu araştırmada, yeni medyalardan biri olan sosyal paylaşım ağlarının bir halkla ilişkiler aracı olarak kullanılmasıyla birlikte halkla ilişkilerde yaşanan dönüşümün anlaşılmasına odaklanılmıştır. İki yönlü simetrik halkla ilişkiler modeline dayanan etik ve mükemmel halkla ilişiler anlayışı, sosyal paylaşım ağlarının halkla ilişkilerde bir uygulama aracı olarak kullanılmaya başlanmasıyla yeniden değerlendirilen etkileşim ve diyalog kavramları ile beraber ele alınarak irdelenmektedir. Araştırma, günümüzde halkla ilişkilerin nasıl algılandığı ve sosyal paylaşım ağlarının mükemmel halkla ilişkiler beklentilerini destekleyecek bir unsur olup olmadığı sorunsalı üzerine temellendirilmiştir. Bu çerçevede kamu kuruluşları, özel kuruluşlar, sivil toplum / meslek örgütleri ve iletişim / medya ajanslarından oluşan amaçlı örneklem kapsamında toplam 16 iletişim uzmanıyla derinlemesine yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş, nitel bir çözümleme yapılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda görüşülen örgütlerin genellikle tek yönlü veya iki yönlü asimetrik bir halkla ilişkiler anlayışı içinde oldukları görülmüştür. Etkileşim ve diyaloğa açık mükemmel halkla ilişkilere olanak sağlaması beklenen sosyal paylaşım ağlarının da bu geleneksel anlayış içinde uygulanmaya çalışıldığı sonucuna varılmıştır. Diyaloğa ve etkileşime kapalı olması, dar kapsamlı uygulamalarla ve sınırlı hedef kitlelerle kısıtlandırılması nedeniyle eleştirilen hegemonik halkla ilişkiler yaklaşımlarının sosyal paylaşım ağlarına da taşınması, tezde sınırlandırılmış halkla ilişiler olarak kavramlaştırılmıştır.AbstractThe research focuses on examining the possibility of social media?s role in transforming the practice of public relations. The social media has become one of the tools that is being used by public relations practitioners, as a result of diffusion of new communication technologies to businesses as well as to other sectors of society. On the other hand, the concept of ethical and excellent public relations has been defined as a two-way symmetrical public relations model that was based on the concepts of dialogue and interactivity. Both concepts were examined in the literature after the emergence of social networks. The research was grounded on two questions: How is public relations perceived today and will the social media support the expectations of excellent public relations? Within this context, a qualitative analysis was made by 16 public relations professionals in depth in a number of sectors. The sample was consisted of governmental organizations, private companies, non-profit organizations and PR / media agencies. According to findings, the organizations generally tend to reproducing one-way or two-way asymmetrical public relations over the social media. It was also found that social networks are tended to be implemented within this traditional public relations perception as well. The handling of such hegemonic public relations practices, which was criticized for excluding dialogue and interactivity in the past, has been extended to social networks. This practice has been conceptualized as confined public relations in this thesis.