PISA 2015 uygulamasında Türk öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerine ilişkin durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERPİL DURMUŞ AKGEYİK

Danışman: ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Özet:

Bu araştırmada PISA-2015 uygulamasına katılan Türk öğrencilerin Matematik Okuryazarlığı alt testindeki gerçek yaşam durumlarını formülleştirme, matematiği kullanma ve yorumlama alt boyutlarındaki başarıları cinsiyet, okul türü ve istatistiki bölgeye göre incelenmiştir. Betimsel araştırma kapsamına giren bu araştırmanın evrenini 15 yaş grubundaki Türk öğrenciler oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemini PISA-2015 uygulaması Matematik Okuryazarlığı alt testinde 12 kitapçığı alan 1919 öğrenci oluşmaktadır. Gerçek yaşam durumlarını formülleştirme alt boyutundaki karşılaştırmalar istatistiki bölgeye göre tek yönlü varyans analizi (ANOVA), cinsiyet ve okul türü değişkenlerine göre ise sırasıyla Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılarak yapılmıştır. Matematiği kullanma ve yorumlama alt boyutlarındaki karşılaştırmalar, cinsiyet değişkeni için bağımsız örneklemler için t testi, istatistiki bölge değişkeni için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak yapılırken, okul türü değişkenine göre Kruskal Wallis H testi ile yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, PISA-2015 uygulaması Matematik Okuryazarlığı alt testindeki öğrenci başarıları cinsiyete göre gerçek yaşam durumlarını formülleştirme ve yorumlama boyutunda erkek öğrencilerin lehine; okul türüne göre gerçek yaşam durumlarını formülleştirme, matematiği kullanma ve yorumlama alt boyutlarında genel liseler lehine; istatistiki bölgeye göre gerçek yaşam durumlarını formülleştirme, matematiği kullanma ve yorumlama alt boyutlarında genel olarak batı bölgeleri lehine manidar fark olduğu görülmüştür. In this study, students' achievement, who participated the PISA 2015, in formulating real life situations, employing mathematical concepts and interpreting sub-dimensions in mathematics subtest were investigated based on gender, school type and statistical region. This study was designed as a descriptive research. The research universe population of this study consisted of 15 years old Turkish students. The research sample consisted of 1919 students who received twelve booklet of mathematics subtest in PISA 2015. Comparisons in formulating real life situations sub-dimension were made via univariate analysis of variance (ANOVA) for statistical region while Mann Whitney U testi and Kruskal Wallis H tests were respectively used for gender and school type variables. Comparisons in employing mathematics and interpreting sub-dimensions, on the other hand, were conducted via independent sample t test for gender variable; via univariate analysis of variance (ANOVA) for statistical region and via Kruskal Wallis H test for school type variable. Based on the findings obtained from this study, students' achievement in PISA 2015 showed statistically significant difference according to the gender in favor of male students in formulating real life situations and interpreting sub-dimensions; according to school type in favor of general high schools in formulating, employing mathematical concepts use and interpreting sub-dimensions; according to statistical region in favor of western region in employing mathematical concepts and interpreting sub-dimensions.