Ergenlikten yetişkinliğe geçişte toplumsal katılım ve anababanın rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞENUR ATAMAN

Danışman: TÜLİN ŞENER KILINÇ

Özet:

Toplumsal katılım gençlerin yaşamında insanlarla ve toplumla olan etkileşimi sağlaması ve kolaylaştırması açısından önemli bir role sahiptir. Katılım, bir toplumun ne kadar gelişmiş olduğunu gösterir. Bunun yanında bireyin yaşamında da önemli bir olumlu etkiye sahiptir (Sherrod, 2007). Bu karışık desenli kesitsel çalışma, gençlerin katılımlarını yaş ve cinsiyete göre incelemek ve aynı zamanda genci yer aldığı mikro sistem olan aile içinde ele alarak anne ve babanın katılım üzerindeki etkisini incelemek üzere yapılmıştır. Bu amaçla AB 7. Çerçeve Programı kapsamında yürütülen PIDOPProcessess Influencing Democratic Ownership and Participation (Demokratik İyelik ve Katılımı Etkileyen Süreçler) Projesi için hazırlanmış ve test edilmiş bir anket kullanılmıştır. Anket, 16-26 yaş aralığındaki 278 gence, 16-19; 20-22 ve 23-26 yaş kesitleri alınarak uygulanmıştır. Anket çalışmasından sonra, farklı cinsiyetleri ve yaş aralıklarını temsilen seçilen gençlerin anne ve babalarıyla 6 anne ve 6 baba olmak üzere toplamda 12 görüşme yapılmıştır. SPSS. 17 programında yapılan bağımsız örneklem t testi, tek yönlü ANOVA ve yüzde/frekans analizleri sonrasında gençlerin katılım açısından ele alınan alt boyutlar açısından, katılımda bulunulan yaşın, cinsiyete kıyasla daha fazla ilişkili bulunduğu görülmüştür. Anne ve babayla olan katılıma ilişkin paylaşıma bakıldığında babanın cinsiyet ve yaş farkı olmaksızın katılım konularında anneden daha bilgili ve yetkili görüldüğü ortaya çıkmıştır. Bu bulgularla, tematik analiz sonrasında anne ve babalarla olan görüşmelerden elde edilen bulgular birleştirildiğinde, anne ve babalarla olan paylaşımın gençlerin yaşam sorunlarının farklılaşması dolayısıyla yaşla beraber değiştiği görülmüştür. Annenin katılım konusuna yaklaşımı gencin yaşadığı sorunların çözümüyle ilişkili olarak değişirken, babanın gençlerin katılımından beklentisi daha çok kendi ailesine ve ülkesine yararlı olmaları yönündedir. Bu durumun kültürel etmenlerden kaynaklandığı ve bundan dolayı etki bakımından batı alanyazınındaki eşit anne-baba rolüyle çeliştiği düşünülmektedir.