Nötron transport denkleminin çözümünde PL, TN, HN yöntemleri ve uygulamalar


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ERSOY

Danışman: MUSTAFA ÇETİN GÜLEÇYÜZ

Özet:

Genel olarak yüksüz parçacık transport teorisi; plazma fiziğinde, atmosfer için yapılan hesaplarda, okyanus fiziğinde, ısı transferinde çok genel olarak kullanılan kapsamlı bir teoridir. Özel olarak, nötron transport denklemi; belli bir bölgede kaynaklar tarafından ve fisyon reaksiyonları sonucunda üretilen, bu bölgenin sınırından dışarı çıkan nötron dağılımını tanımlar. Nötron transport denklemi kullanılarak, belirli sınır şartları altında, farklı geometrilerde (düzlem, küre, silindir gibi) nötron dağılımı konuma ve açıya bağlı olarak belirlenebilir. Belirlenen dağılım fonksiyonu kullanılarak, çeşitli reaktör parametreleri hesaplanabilir. Bu reaktör parametrelerinin difüzyon denklemi kullanılarak da hesaplanması mümkündür. Ancak ortamın sınırları ve yakıt çubukları bölgesinde nötron transport denklemi daha iyi sonuç vermektedir. Amacımız, PL, TN ve HN yöntemlerini kullanarak, düzlem geometride bu parametreleri farklı saçılma fonksiyonları için hesaplamaktır Generally, neutral particle transport theory; it is a comprehensive theory used in plasma physics, atmospheric calculations, ocean physics and heat transfer. Specially, the neutron transport equation, defines the distribution of neutrons produced by sources and as a result of fission reactions in a given region, which exists the boundary of this region. Using neutron transport equation, the neutron distribution in different geometries (such as plane, sphere, cylinder) is determined depending on position and angle under certain boundary conditions. Various reactor parameters can be calculated using the specified distribution function. It is possible to calculate the reactor parameters using the diffusion equation. But, the neutron transport equation gives better results in the boundaries of the environment and in the region of fuel rods. Our aims is to calculate these parameters for different scattering functions in plane geometry using PL, TN and HN methods.