Karşılaştırmalı hukukta hava yolu ile yapılan uluslararası taşımalarda yolcunun ölümü veya yaralanması halinde taşıyıcının sorumluluğu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNEM KAYA

Danışman: SELİN ÖZDEN MERHACI

Özet:

Teknolojik ve ekonomik gelişmelerde yaşanan büyük çaplı ilerleme sonucu hava yolu ile yapılan taşımalar tüm coğrafi sınırları aşmıştır. Yerel hukuk ulusal taşımacılıkta uygulama alanı bulmuş olsa da, uluslararası taşımacılığa uygulanacak hukukla ilgili uyuşmazlıklar gün geçtikçe artmıştır. Ülkelerin uluslararası hava taşımacılığına özgü anlaşmazlıkları kendi yasalarına göre çözmeleri nedeniyle, uygulama farklılıklarını önlemek için ilk olarak 1929 yılında Varşova Konvansiyonu imzalanmıştır. Bu Konvansiyonun mevcut koşullara uyarlanması için hem uluslararası hem de bölgesel tadil çalışmaları yapılmıştır. Son olarak yapılan ve münhasır bir metin olarak kabul edilen 1999 Montreal Konvansiyonu ile yeknesaklaştırma süreci devam etmektedir. Bu düzenlemelerin tüm hava özel hukuku kurallarını değil sadece belirli bazı kuralları düzenlediğine dikkat edilmelidir. Konvansiyonlarda düzenlenen hükümlerde geçen bazı kavramların yeterince açıklanmaması, bu kavramların yerel hukuk sistemleri tarafından farklı yorumlanmasına neden olmuş, uygulamada farklı ve adil olmayan kararların verilmesine yol açmıştır. Bu çalışmada hava yolu ile yapılan uluslararası yolcu taşımalarında, yolcunun ölümü veya yaralanması sonucunda ortaya çıkan taşıyıcının sorumluluğu konusunda mevcut düzenlemelerde geçen kavramlar karşılaştırmalı hukuk kapsamında ele alınacak, verilen mahkeme kararları ışığında uygulama farklılıkları karşılaştırılarak konuya açıklık getirilecektir. As a result of the vast progress in technological and economic developments, air transport has reached beyond all geographic borders. Although local law finds application in national transportation, more and more disputes have arisen regarding the law to be applied to international transportation. Due to individual countries resolving international air transportation disputes according to their own law, Warsaw Convention was first signed in 1929 to prevent differences in implementation. Amendments were carried out both internationally and regionally to adapt this convention to the current conditions. With the Montreal Convention of 1999, which was finalized and accepted as the final text, the unification process continues. It should be noted that these regulations regulate not all private air law rules but only certain rules. Some concepts in the provisions held in the conventions are not explained sufficiently which caused these concepts to be interpreted differently by the local legal systems which in turn led to different and unfair decisions in practice. In this study, the concepts of the current regulations regarding the liability of the carrier resulting from death or injury of the passenger in international passenger transportation by air will be discussed within the scope of comparative law and the application differences will be compared in the light of the court decisions.