Hastanelerde hizmet kalitesi algısı: Doktor ve hemşireler ile yapılan bir çalışma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE GÖZDE KOYUNCU

Danışman: NÜKHET MÜGE KART

Özet:

Yenilik hem işin yapılışında bazı değişiklikleri gerçekleştirebilme hem de evvelce bilinmeyen yeni yol ve yöntemleri geliştirme, benimseme ve uygulama açısından çalışanlar ve genel olarak örgütteki eğilimle ilgilidir. Bu konu "işletme" yazınında temel olarak karlılık bakış açısıyla ele alınmışsa da, "insani" boyutunu ele alan çalışmalar sınırlıdır. Kuşkusuz yenilik felsefe ve uygulamalarının temel aktörleri çalışanlar ve yönetimdir. O nedenle bu çalışmada yenilik kavramına psiko-sosyal bir bakış açısıyla yaklaşılmıştır ve kişilik özellikleri ile örgüt iklimi unsurlarının yenilikçi davranış eğilimi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda, yenilikçi yaklaşımlara en yatkın olması beklenen sağlık sektörü çalışan ve kurumlarındaki mevcut durumun incelenmesi bu çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Yürütülen alan araştırması ile Ankara'da toplam beş özel ve kamu Üniversite Hastanesinde çalışan doktor ve hemşirelere anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında öncelikle "Örgütsel İnovasyon Ölçeği" Türkçeye çevrilerek geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları tamamlanmıştır. Daha sonra örgütsel yeniliği ve yenilikçi davranış eğilimini etkilediği düşünülen kişilik, dönüştürücü liderlik ve jenerasyon etkisi (X Kuşağı ve Y Kuşağı) değişkenleri tanımlanmış ve önemli bulgulara yer verilmiştir. AbstractInnovation is associated with performing some changes in the conduct of the current way of business, as well as creating, adopting and implementing unknown new ways and methods within business perspective. These mentioned factors of innovation in business are related with both the employees and the general the trend of the organization. Although, this topic has been discussed in "operational" literature basically from a profitability perspective, the studies that are taking into account the " human" dimension are limited. Undoubtedly the main actors of innovation philosophy and practices are employees and management. Therefore, in this study, the concept of innovation has been approached via psycho-social perspective. Within this framework, the impact of personality characteristics and organizational climate factors on the innovative behavior was investigated. In this context, as innovative approaches are expected to be most susceptible in health sector employees and institutions, to examine the current situation in this sector forms the basis of the subject of this study. The field research was conducted in Ankara; private and public doctors and nurses working at five different University Hospitals were surveyed. In the light of the findings first, the "Organizational Innovation Scale" was translated into Turkish; validity and reliability study has been completed. Later, the variables that are thought to affect the organizational innovation and innovative behavior trend are defined as personality, transformational leadership and generation effect (Generation X and Generation Y). Important findings are presented taking into consideration of these defined variables.