Kadın yetişkinlerin din eğitiminde değerler eğitimi: Kur'an kursları örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SIDIKA KÖSEOĞLU

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Araştırmada, Kuran Kurslarına devam eden yetişkin kadın öğrencilerin değer algıları, sahip oldukları ve olmak istedikleri değerleri tespit edilerek; bu değerler ile Kur'an Kurslarında aldıkları din eğitim programlarındaki değerler arasındaki bağlantıları karşılaştırmalı olarak incelenmeye çalışılmıştır. Böylece İhtiyaç Odaklı Kur'an Kursları Öğretim Programlarının geliştirilmesine değerler eğitimi boyutunda katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Çalışmada kadın yetişkin öğrencilerin değer ve değerler eğitimi algıları ortaya konurken, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) yaklaşımı tercih edilirken, Öğretim Programının öğrenme alanları "değerler eğitimi" açısından doküman incelemesi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak da elde edilen araştırma bulguları, yorumlanarak alanyazındaki ilgili araştırmalar ışığında tartışılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Ankara ili Keçiören, Çankaya ve Altındağ Müftülüklerine bağlı Kur'an Kurslarından 2015-2016 eğitim-öğretim yılında eğitim gören kadın yetişkin öğrencilerden maksimum çeşitlilik örneklemeye göre seçilmiş 15 öğrenci oluşturmaktadır. Gönüllülük esasına göre belirlenen öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme formu doğrultusunda görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin çözümlenebilmesi için görüşme kayıtları yazılı hale dönüştürülmüş ve deşifre edilen görüşmeler, araştırmacı tarafından olgubilimsel kodlama tekniğiyle (içerik analizi) çözümlenmiştir. Değer tercihleri sınıflandırılırken Türk kültürüne uygunluğu saptanmış olan Schwartz Değer Sınıflandırması kriter alınmıştır. In the research, the value perceptions, possessions and values of the adult female students attending the Koran courses were determined; and tried to examine the relationship between these values and the values in the religious education programs they received in the Quran courses comparatively. Thus, it is aimed to contribute to the development of teaching curriculum of need-focused Quran courses in terms of value education. While the perception of values and values education of female adult students was revealed in the study, the learning areas of the curriculum were analyzed by the method of document examination in terms of "values education", while the phenomenology (phenomenology) approach was preferred from qualitative research designs. In conclusion, the findings of the research are discussed in the light of related researches interpreted. The participants of the study consisted of 15 students selected from the sample of the maximum diversity among the female adult students who were educated during the academic year of 2015-2016 from the Quran courses related to the Mufti of Ankara, Kecioren, Çankaya and Altındağ. Negotiations were held in the direction of the semi-structured interview form for students determined on the basis of volunteerism. In order to analyze the data obtained in the study, the interview records were converted to written form and the decoded interviews were resolved by the researcher using the acculturation coding technique (content analysis). While the value preferences are classified, the criteria of Schwartz Value Classification, which is determined to be suitable for Turkish culture, has been taken.