Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DENİZ KÖKTAN
Danışman: ÖMER ADIGÜZEL
Özet:Yaratıcı dramadan, her alanda olduğu gibi sanat ve dans eğitiminde de yararlanılabilir. Türk halk dansları öğretiminde yaratıcı dramanın yerinin incelendiği bu araştırmanın amacı; Türk halk danslarının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin, bir öğretim yöntemi olarak kullanılması sürecini incelemektir. Bu çalışmanın oluşumu için Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü 1. Sınıf öğrencileri ile toplamda 6 atölye uygulanmıştır. Çalışmaya 20 öğrenci katılmıştır (10 kız, 10 erkek). Her atölye toplam 3 saat sürmüştür. Atölyelerin ilk 3 haftası hazırlık atölyesi olarak belirlenmiş olup bu çalışma ile öğrencilerin yaratıcı drama yöntemini tanımaları, tanışma, iletişim, etkileşim ve uyum sürecinin pekişmesi ile sürece hazır olmaları amaçlanmıştır. Uygulama sürecinin 2. aşamasında ise yaratıcı drama ile Türk halk danslarının öğretilmesi süreci incelenmiştir. Bu araştırma, Türk halk danslarının öğretilmesi sürecinde yaratıcı dramanın etkin bir şekilde kullanılabilmesi amacıyla eylem araştırması şeklinde desenlenmiştir. Uygulama sürecinde gözlem, bireysel görüşme, odak grup görüşmeleri, öğrenci ve araştırmacı günlükleri, teknikleriyle veri toplanmıştır. Çalışmanın sonunda; yaratıcı dramanın katılımcı öğrenciler arasında iletişimi, etkileşimi, güveni, uyumu artırıcı bir etkisi olduğu; halk danslarının öğretiminde bu uyum ve güven sayesinde daha etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlayan, özgürleştirici, yaratıcı bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. Creative drama can be used in arts and dance education as in all other fields. The aim of this study in which the place of creative drama in teaching Turkish folk dance is examined is to evaluate the process of using creative drama as a teaching method in teaching Turkish folk dance. For the formation of this study, a total of 6 workshops were applied with the first grade students of the Turkish Folk Dance Department of Sakarya University State Conservatory. Twenty students (10 girls, 10 boys) participated in the study. Each workshop took 3 hours. The first 3 weeks of the workshops were determined as a preparatory workshop and it was aimed to get the students acquainted with the creative drama method and to prepare them for the process of acquaintance, communication, interaction and adaptation. In the second stage of the application process, the process of teaching Creative Drama and Turkish Folk Dance was examined. This research is designed as an action research in order to use creative drama effectively in the process of teaching Turkish folk dance. Data were collected through observation, individual interview, focus group interviews, student and researcher diaries and techniques. At the end of the study; it was found out that creative drama has an effect that increases communication, interaction, trust and harmony among the participating students; It was concluded that, thanks to this harmony and confidence, this method was a liberating and creative one in the teaching process of folk dance.