Kurucu ideolojinin kimlik politikaları bağlamında sinemada etnik karşılaşmalar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAHAR ŞİMŞEK

Danışman: SEMİRE RUKEN ÖZTÜRK

Özet:

ÖZET Bu tez, kültürel ve siyasal tarihe dair betimleyici ya da eleştirel yaklaşımları olası kılan sinemasal metinlerin toplumsalı anlamak konusunda aydınlatıcı olacağı argümanından yola çıkarak, tematik ortaklıklar doğrultusunda seçilen Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1987), Camdan Kalp (Fehmi Yaşar, 1991), Büyük Adam Küçük A!k (Handan !pekçi, 2001) ve Gönül Yarası (Yavuz Turgul, 2004) filmlerini ulusal kimlik (Türklük), etnisite, modern kent (İstanbul) ve göç odaklarında analiz etmektedir. Bu doğrultuda, milli tahayyülün modern ve milli kent imgesinde kırılmaya yol açan göçün sinemasal temsillerindeki dönüşüm, merkez çevre tartışmalarına getirilen eleştiriler ışığında geliştirilmiştir. Merkezi değerlerin vücut bulduğu makbul vatandaşların Türklüğün görünürlük kazanan heterojen çevresini temsil eden karakterlerle karşılaşmaları aracılığıyla geliştirilen analiz, kurucu ideolojinin halk idealinin yadsıdığı öğelerin görünürlüklerindeki artışın merkezi değerlerin tartışılabilirliğine katkısına odaklanmaktadır. Bu anlamda tezin nihai amacı ulusal kimlik tartışmalarının değişen veçhelerinin sinemasal izlerini takip ederek, çok kimlikli ve çeşitli anlatıların hâkim olduğu bir sinema anlayışının olanaklılığına ve potansiyeline dair bir çerçeve sunmaktır. ABSTRACT Based on the argument that cinematic texts which enable descriptive and critical approaches to the cultural and political history can be illuminative in the context of appreciation of social structure, this thesis aim to analyze four movies -Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1987), Camdan Kalp (Fehmi Ya\"ar, 1991), Büyük Adam Küçük A!k (Handan !pekçi, 2001) and Gönül Yarası (Yavuz Turgul, 2004)- , which are chosen by thematic association, in the name of national identity (Turkishness), ethnicity, modern city (!stanbul) and migration. In this context, the transformation of cinematic representation of migration which causes a break in imagination of nationhood and national imagination of city is evolved through the criticism of center and periphery paradigm. So that, the analysis which is opened up by the meetings of the acceptable citizens with the characters who are more visible then ever and belongs to the heterogeneous periphery is focused to the contribution of visibility of others which are denied by the founder ideology’s public ideal to the negotiation of central values. In this manner, the ultimate aim of the thesis is to present a reasonable frame of possibility and potential of multi cultural and varied narratives by following the cinematic traces of national identities’ variable dimensions.