Türkiye'deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE SAKLAN

Danışman: KASIM KARAKÜTÜK

Özet:

Bu araştırmanın amacı Suriyeli öğrencilerin karşılaştıkları eğitsel güçlükleri öğrenci ve öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlemek ve bu güçlüklerin aşılmasına dönük yürütülen eğitim politikalarını incelemek, Suriyeli öğrencilerin eğitimlerine ilişkin mevcut sorunlara çözüm bulmaktır. Araştırmada çalışma grubu oluşturulurken nitel araştırma geleneğine uygun amaçsal örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir (convenience sampling) durum örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma fenomenoloji (olgubilim) desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmada veriler 35 öğretmen ve 42 öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Görüşmeler sırasında araştırmacı tarafından oluşturulan öğretmen ve öğrenciler için ayrı olmak üzere yarı-yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde Suriyeli öğrencilerin ve Suriyeli öğrencilere eğitim veren öğretmenlerin eğitim sorunlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla betimsel çözümleme yaklaşımı benimsenmiş, daha ayrıntılı verilerin çözümlenmesinde ve değerlendirilmesinde ise içerik çözümlemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Suriyeli öğrencilerin eğitim sürecinde dil, okul iklimine ve eğitim süreçlerine uyum, önyargı ve ayrımcı davranışlar, disiplin, ekonomik etmenler ile ilgili çeşitli güçlükler yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenler Suriyeli öğrencilerin göç ve Türkiye'de yaşama deneyimlerine ilişkin düşüncelerini ve Suriyeli öğrencilerin eğitiminde sınıf yönetimi, disiplin sorunları, eğitim programı, ders araç-gereci eksikliği, devamsızlık, akademik başarı boyutlarında sıkıntılar yaşadıklarını ve Suriyeli öğrencilerle ilgili olarak birlikte-ayrı eğitim uygulamaları, farkındalık yaratma, öğretmen gereksinimi konularında görüşlerini belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular doğrultusunda Suriyeli öğrencilerin ve öğretmenlerin eğitim sürecinde çeşitli boyutlarda güçlükler yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yönetsel boyutta, finansman ve sosyal destek boyutlarında Suriyeli öğrencilere sunulan eğitim hizmetinin daha fazla desteğe gereksinimi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan yola çıkarak Türkiye'de Suriyelilerin eğitimine yönelik daha etkin eğitim politikalarının nasıl şekillendirilebileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. The aim of this research is to identify the educational difficulties faced by Syrian students on the basis of student and teacher perspectives and to examine the educational policies carried out to overcome these difficulties to find solutions to the current problems of the education of the Syrian students. When working group was established in the research, convenience sampling technique was used from objective sampling methods appropriate to qualitative research tradition. The research was conducted in accordance with the pattern of phenomenology (phenomenology). The data were obtained through semi-structured interviews with 35 teachers and 42 students. Semi-structured interview forms were used for the teachers and students created by the researcher during the interviews. Descriptive analysis approach has been adopted in order to reveal the opinions of the Syrian students and teachers teaching to the Syrian students about the educational problems in the analysis of the obtained data and more detailed data has been analyzed and content analysis has been used in the evaluation. As a result of the research, it has been determined that Syrian students have various difficulties related to language, school climate and education processes, prejudice and discriminatory behaviors, discipline, economic factors in the education process. Furthermore, teachers Syrian students of migration and education in classroom management ideas and Syrian students about the experience of living in Turkey, discipline issues, curriculum, teaching materials deficiency, absenteeism, they experienced difficulties in academic achievement in size and together with regard to the Syrian student-separate educational practices, creating awareness, need for teachers. In the direction of the findings obtained, the result that the Syrian students and teachers have difficulties in various dimensions in the education process has been reached. In the managerial dimension, financing and social support dimensions have resulted in the need for greater support for the education services offered to Syrian students. Based on the results obtained from the survey of more effective education policies for the training of Syrians in Turkey it has tried to explain how it can be shaped.