Gereksinim çözümlemesine dayalı süreç-tür odaklı Çince yazılı anlatım ders aracı önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA AKGÜR

Danışman: GÜRHAN KİRİLEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, lisans düzeyinde Çince öğrencilerine yönelik HSK 5 seviyesinde Çince yazılı anlatım ders aracı örneğinin geliştirilmesidir. Çalışma amacı doğrultusunda Çince lisans bölümlerinde eğitim gören öğrencilere gereksinim belirleme sormacası uygulanmış, Çince lisans bölümü mezunlarıyla odak grup görüşmesi yapılmış, alanın öğretim elemanlarıyla yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiş, böylece yazılı anlatım dersine yönelik beklenti ve gereksinimler belirlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları 85 Türk öğrenci, dokuz mezun, dört öğretim elemanından oluşmaktadır. Bunun yanında beş farklı yazılı anlatım ders aracı, araç değerlendirme ilkeleri çerçevesinde incelenmiştir. Ders kitapları genel olarak etkinlik çeşidi ve sıklığı bakımından yetersizdir. Ele alınan konular açısından güncellikten uzak olan kitapların görsel açıdan da özensiz ve sıkıcı olduğu, öğrencileri güdüleyici bir görsellik ve içeriğe sahip olmadığı anlaşılmıştır. İncelenen ders kitaplarında dikkat çeken bir diğer nokta ise, sözcük bilgisine gereken önemin verilmemiş olmasıdır. Yapılan tüm bu çalışmaların sonunda öğrenci ve öğretim elemanı beklenti ve gereksinimlerine en uygun yazma öğretimi yaklaşımı 'süreç-tür odaklı yaklaşım' olarak belirlenmiş ve beş örnek üniteden oluşan ders aracı önerisi bu yaklaşım çerçevesinde hazırlanmıştır. The purpose of this study is to develop a model Chinese written expression course material in HSK 5 level intended for Chinese undergraduate students. In order to accomplish this purpose, a need analysis was conducted to students receiving undergraduate education in Chinese departments, a focus group discussion was held with Chinese department grad students, a semi-structured interview was carried out with instructors of the field, and thus the expectations and the needs of the written expression course were determined. The participants of the research consist of 85 Turkish students, nine graduates and four instructors. Besides, five different written expression course material were examined within the frame of course material assessment principles. Course books are typically inadequate in terms of variety and frequency of activities. It appears that the course books, outdated in terms of the topics discussed in them, are not only sloppy and boring, but they also lack of the visual quality and the context that would motivate the students. Another point that stands out about the course books in question is that the lexicology was not given the due consideration. After all the research conducted, the written expression teaching approach that best fits the expectations and the needs of the students and instructors was determined as the "process-genre oriented approach" and a course material proposal that consists of five model units was prepared pursuant to this approach.