Okulöncesi öğretmenliği programlarındaki "çocukta oyun gelişimi dersinde" yaratıcı drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE KOŞUCU

Danışman: AYŞE OKVURAN

Özet:

Bu araştırmada amaç Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Programlarındaki Çocukta Oyun Gelişimi dersinde kullanılan yaratıcı drama yönteminin, öğrenci başarısına etkisini belirlemektir. Araştırma 2013-2014 öğretim yılında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Lefkoşa ilçesi, Yakın Doğu Üniversitesi, Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Katılımcılar seçkisiz atama ile A kontrol, B ise deney grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntem birlikte kullanılmıştır. Nicel yöntem kapsamında gerçek deneme modellerinden son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Ders kontrol grubunda geleneksel, deney grubunda ise yaratıcı drama yöntemi ile yürütülmüştür. Uygulama süreci sonucunda grupların son test puanları SPSS programı "t" testi ile kıyaslanarak öğrenci başarı seviyeleri ortaya konmuştur. Nitel yöntem kapsamında görüşme formundaki verileri incelemede içerik analizi türlerinden frekans analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Betimsel analiz ile veriler aktarılarak, içerik analizi tekniklerinden frekans analizi ile başarıyı etkileyen sözcükler incelenerek yüzdeler belirlenip, yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda grupların son test puanlarında fark olduğu ve drama yönteminin başarıyı geleneksel yönteme kıyasla olumlu yönde etkilediği saptanmıştır. Betimsel analiz ve içerik analizi ile incelenen görüşme formu yanıtlarının bu sonuca olumlu katkısının olduğu belirlenmiştir.AbstractThe aim of this study preschool children in creative drama method used in a game development course in the education department to determine their impact on student success. Research was applied in the 2013-2014 academic year, at North Cyprus, Near East University in Nicosia, pre-school teacher candidates who studied in the Department of education. Neutral control participants with the assignment of A, B is designated as the experimental group. Quantitative and qualitative research methods were used together. The quantitative method within the scope of the actual experiment the final test with control group model was used to model the system. The traditional course control group in the experimental group, creative drama method was carried out. The application process as a result of the SPSS programme final test scores of the groups "t" test by comparing student achievement levels, have been demonstrated. The qualitative interview method within the scope of frequency analysis and descriptive analysis content analysis was used to review the data from the form. By transferring the data with descriptive analysis, content analysis techniques, by examining the percentages of words with frequency analysis identified that affect success, were interpreted. As a result of the groups research method and the final test Score is the difference in the success of the drama it is found that compared to the traditional method has a positive impact. Analyzed with descriptive analysis and content analysis of interview responses, it was determined that contributed to these positive results.