Davranış-mekân uyumu: Bilişsel esneklik düzeyleri farklı öğrencilere göre, okul ortamında olanaklılıkların (affordances) incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLSEMİN ALPARSLAN KARDEŞ

Danışman: SELAHİDDİN ÖĞÜLMÜŞ

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, ortaokul öğrencilerinin bilişsel esneklikdüzeylerini saptamak ve bilişsel esneklik düzeyi düşük ya da yüksek öğrencilerinokul ortamında ders dışı saatlerde algıladıkları olanaklılıklar (affordances) arasındafark olup olmadığını incelemektir. Bilişsel esneklik düzeyinin, öğrencilerin yaşlarına,sınıf düzeylerine ve cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise altamaçlarındandır.Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılında Ankara’da Milli EğitimBakanlığına bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 17’si kız, 14’ü erkek olmaküzere toplam 31 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler,Bilişsel Esneklik Ölçeği, Okulun Öğrencilere Sunduğu Olanaklılıklar Formu veKişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan ortaokulöğrencilerinin Bilişsel Esneklik Ölçeği’nden almış oldukları toplam puanlarının, yaş,sınıf düzeyi ve cinsiyet açısından anlamlı bir farklılığın olup olmadığını parametrikolmayan testlerden ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U- Testi ve Kruskal WallisH- Testi ile incelenmiştir. Öğrencilerin okul ortamlarında algıladıklarıolanaklılıkların bilişsel esneklik düzeylerine göre fark gösterip göstermediği iseMann Whitney U- Testi ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; ortaokul öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerininyaşa, sınıf düzeyine ya da cinsiyete göre anlamlı düzeyde fark göstermediğibulgusuna ulaşılmıştır. Ancak Öğrencilerin okul ortamlarında algıladıklarıolanaklılıkların bilişsel esneklik düzeylerine göre anlamlı düzeyde fark gösterdiğitespit edilmiştir. Bilişsel esneklik düzeyi yüksek olan öğrencilerin okul ortamlarınınvders dışı saatlerde onlara sağladığı olanaklılıkları bilişsel esneklik düzeyi düşük olanöğrencilere göre daha fazla algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.AbstractThe main objective of this research is to determine the secondary schoolstudents’ cognitive flexibility levels and examine whether there are significantdifferences of the students’ perception of affordances offered by the school places interms of their cognitive flexibility levels. Another sub-objective is to examinewhether there are significant differences in the level of the secondary schoolstudents’ cognitive flexibility levels in terms of age, grade and gender.The study was carried out with 17 girls and 14 boys totally 31 students whowere studying in a secondary school affiliated to the Ministry of National Educationin Ankara in academic year 2015-2016. The date used in this research was adoptedfrom Cognitive Flexibility Scale, Affordances Form (The School Offers to TheStudents) and Personal Information Form. Nonparametric tests, two independentsamples; Mann Whitney U-Test and Kruskal Wallis H-Test were used for thepurpose of determining whether there were differences on Cognitive Flexibility Scaletotal scores in terms of age, grade and gender. Mann Whitney U-Test was also usedto examine whether there were differences on the students’ perception of affordancesthat school places offered them in terms of the students’ cognitive flexibility levels.The results suggest that there are no meaningful differences in cognitiveflexibility levels of the students in terms of their age, grade and gender. It is foundthat there is meaningful difference in the students’ perception of the affordances thatthe school places offered them in terms of the students’ cognitive flexibility levels.The students with high level of cognitive flexibility perceive more affordances whichthe school offered them than the students with low level of cognitive flexibility.