Sosyal yaşamda önyargıların aşılmasında din öğretimi program geliştirme çalışmaları (Rusya örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERMAMAT ERGESHOV

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Önyargılar, bilinçli farkındalık veya kontrol dışında mevcut olan bireylerin sosyal tercihlerdir. Önyargının sosyal mesafeyi açarak ayrımcılığı desteklediği durumlarda, çok uluslu, çokkültürlü ve çok mezhepli toplumlarda bir arada yaşamanın imkânı olamamaktadır. Dolayısıyla genelde önyargıların özelde ise dinî önyargıların etkisinin azaltılması ve çözülmesi gerekmektedir. Hem bireysel, hem de grup düzeyinde ortaya çıkan önyargıların aşılmasında, günümüzde kültürler arası ve dinlerarası diyalogun mümkün olduğunu dikkate alarak din öğretiminin, diyalog, saygı ve hoşgörü eksenli ortamı sağlama gibi gücünden faydalanılabilir. Etnik, kültürel ve dini açıdan birbirinden farklı 193 milleti barındıran Rusya’da genelde önyargı, özelde ise dinî önyargının olduğunu, baskın dinî anlayışın etnik kimlikle karıştırılması sonucunda ortaya çıkan kültürel ve etnik sorunlardan anlamak mümkündür. Günümüz Rusya’sında önyargıların aşılmasında sosyal temas teorisinin yaklaşımlarından ve eğitim öğretim sürecinden maksimum düzeyde faydalanıldığını görmek mümkündür. Bu bağlamda Rusya Dinlerarası Konseyi ve REDCo eğitim projesi etkili çalışmalar ortaya koyarak, önyargıların aşılmasına yönelik din öğretimi program geliştirme çalışmaları Din Kültürü ve Laik Etik Esasları ders programının oluşturulmasına ve devlet okullarında okutulmasına neden olmuştur