Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞENAY DELİMEHMET DADA
Danışman: CEVRİYE ERGÜL
Özet:Bu araştırmada öğrenme güçlüğü olan ve normal gelişim gösteren öğrencilerinsözcük bilgileri ve okuduğunu anlama performansları ile bu becerileri arasındaki ilişkidüzeyi incelenmiştir. Çalışma grubunu 30 öğrenme güçlüğü olan ve 30 normal gelişimgösteren toplam 60 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların tümü 3. ve 4. sınıfa devam edenöğrenciler arasından seçilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik yöntemlerinden nedenselkarşılaştırmalı model kullanılmıştır. Veriler Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi(TİFALDİ; Berument ve Güven, 2010) ve Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE;Karasu, Girgin ve Uzuner, 2013) araç setleri kullanılarak toplanmıştır.Analizler sonucunda, sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerilerinde öğrenmegüçlüğü yaşayan öğrencilerin normal gelişim gösteren öğrencilerden daha düşük puanlaraldıkları görülmüştür. Öğrencilerin sözcük bilgileri ve okuduğunu anlama becerilerindekiilişki incelendiğinde ise; öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunuanlama becerileri arasında kısmi olarak anlamlı bir ilişki bulunurken normal gelişimgösteren öğrencilerin bu becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Araştırma küçük bir örneklem grubu ve sadece sözcük bilgisi ve okuduğunuanlama becerilerindeki performanslar ile sınırlı olmasına rağmen, ülkemizde öğrenmegüçlüğü olan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerilerini değerlendirençalışmaların sınırlı olması nedeniyle elde edilen bulguların ilgili alanyazına veuygulamalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Sonuçların öğrenme güçlüğü olanöğrencilerin ilgili beceri alanlarındaki performansları hakkında bilgi sağlayarak öğretimprogramlarının planlanması sürecinde öğretmenleri destekleyeceği düşünülmektedir.AbstractThis study examined the relationship between vocabulary and readingcomprehension of students with learning disabilities and with typical development.Participants included 30 students with learning disabilities and 30 typically developingstudents, total of 60 students. All participants were selected from 3rd and 4th gradestudents. This study used causal comporative research from descriptive statistics. Datasets were collected by using Turkish Expressive and Receptive Language Test(TIFALDI; Berument ve Güven, 2010) and Informal Reading Inventory (IRI; Karasu,Girgin ve Uzuner, 2013)Analyses showed that students with learning disabilities scored lower onvocabulary and reading comprehension tests. When the vocabulary and readingcomprension relationship was examined, there was partial statisticaly significant relationbetween vocabulary and reading comprehension of students with learning disabilities. Onthe other hand, typically developing students’ vocabulary and reading comprehensionskills was not significantly related.Although the sample size in the study was small and the testing was restricted tovocabulary and reading comprehension; this study is significant for the field and practicein that there are limited number of studies examining vocabulary and readingcomprehension skills of students with learning disabilities in Turkey. Findingsdemonstrating the poor performances of the students with learning disabilities invocabulary and reading comprehension will help teachers and researchers developing andplanning their instructional programs.