Ergenlerde parasosyal etkileşim: İnternette gerçek benlik, kendilik algısı ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE AYTULUN

Danışman: AYDA BÜYÜKŞAHİN SUNAL

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı, ergenlik dönemindeki seyircilerin dizikarakterleriyle geliştirdikleri parasosyal etkileşim ile internette gerçek benlik,kendilik algısı ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmada,cinsiyet ve yaşlarına göre sınıflandırılan bireyler, parasosyal etkileşim, internettegerçek benlik, kendilik algısı ve sosyal kaygı değişkenlerinden aldıkları puanlaraçısından da karşılaştırılmışlardır. Son olarak da, parasosyal etkileşimle ilişkili olanve parasosyal etkileşimi yordayan değişkenler incelenmiştir.Araştırmanın örneklemi 416 lise öğrencisinden oluşmaktadır (206’sı kız(%49.5), 210’u erkek (%50.5)). Ayrıca, bu çalışmada veri toplama aracı olarak;Parasosyal Etkileşim Ölçeği, İnternette Gerçek Ben Ölçeği, Sosyal KarşılaştırmaÖlçeği ve Etkileşim Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır.Çalışmanın sonucunda, kızların parasosyal etkileşimden aldıkları puanlarınerkeklerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte 15 yaşındakiöğrencilerin parasosyal etkileşim düzeylerinin 18 yaşındaki öğrencilerden dahayüksek olduğu da ortaya konmuştur. Çalışmada ayrıca yaş, internette gerçek benlikve sosyal kaygının parasosyal etkileşimi anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur.AbstractThe main aim of the present study was to investigate the relationship betweentrue self on the net, self perception and social anxiety of audiences and adolescentaudiences’ parasocial interaction that they developed with TV series characters. Inthis study individuals who were categorized in terms of their gender and age werecompared according to the scores obtained on the variables such as parasocialinteraction, true self on the net, self perception and social anxiety. Lastly, variablesthat are related with parasocial interaction and predicting parasocial interaction wereexamined.The sample of the study consisted of 416 high school students (206 girls(%49.5), 210 boys (%50.5)). Moreover, the instruments used in the study wereParasocial Interaction Scale, Real Me on the Net Scale, Social Comparison Scale andInteraction Anxiousness Scale.At the end of the study, it was found that the girls’ obtained higher scoresthan boys on parasocial interaction. Moreover, it is revealed that 15 years oldstudents’ parasocial interaction levels were higher than 18 years old students.Moreover, age, true self on the net and social anxiety predicted parasocialinteraction.