Anasınıfına devam eden altı yaşındaki köy ve kent çocuklarının yaratıcılıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Kırıkkale örneği)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aygen ÇAKMAK

Danışman: GÜLEN BARAN

Özet:

Bu araştırına anasınıfına devam eden altı yaş köy vb kent çocuklarının yaratıcılıkları arasında farklılık olup olmadığının incelenmesi ve çeşitli değişkenlerin çocukların yaratıcılıklarında farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Kırıkkale ilinde merkez ilçelere bağlı köylerde anasınıfına devam eden yüz beş köy çocuğu ile Kırıkkale SI merkezinde bulunan kent ilköğretim okullarımı bağlı anasınıflarına devam eden yüz beş kent çocuğu olmak üzere toplam iki yüz on çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada çocukların yaratıcılıklarım belirlemek amacıyla "Torrance Yaratıcı Düşünme Testi-Şekil Formu" ile çocuklar ve aileleri hakkındaki bazı bilgileri elde etmek amacıyla "Genel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda köy çocukları ile kent çocukları arasında yaratıcılığın akıcılık, orijinallik, başlıkların soyutluğu, zenginleştirme, erken kapamaya direnç boyutlan ile yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi açısından önemli farklılıklar olduğu saptanmıştır. Kız çocukların zenginleştirme boyutu ve yaratıcılık indeksinden aldıkları puanların erkek çocuklara oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Ayrıca anne öğrenim durumu kent çocuklarında yaratıcılığın başlıkların soyutluğu boyutunda, baba öğrenim durumu köy ve kent çocuklarının başlıkların soyutluğu boyuta ile koy çocuklarının erken kapamaya direnç boyutunda, anne çalışma durumu ise başlıkların soyutluğu boyutunda, yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi puanlarında anlamlı farklılıklara yol açmıştır. Çocukların büyüdüklerinde seçmeyi düşündükleri meslekler ile evde kollanabileceği resim malzemelerinin olma durumu yaratıcılığın akıcılık, orijinallik, başlıkların soyutluğu, zenginleştirme boyutlarında, yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi puanlarında anlamlı bir farklılık yaratırken, ebeveynin çocuğunun seçmesini istediği meslek ve anne ilgi alanları sadece yaratıcı kuvvetler listesine ilişkin puanlama anlamlı bir farklılık yaratmıştır. Babama mesleğinin köy çocuklarında yaratıcılığın akıcılık, orijinallik, zenginleştirme boyutlarında, yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi puanlarında, kent çocuklarında ise yaratıcılığın başlıkların soyutluğu boyutu ile yaratıra kuvvetler listesi puanlarında, çocuğun okulda katılmaktan en çok hoşlandığı etkinliğin yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi puanlarında, çocuğun okul dışı zamanlarda yapmaktan hoşlandığı etkinliğin akıcılık, orijinallik, zenginleştirme boyutlarında, yaratıcı kuvvetler listesi ve yaratıcılık indeksi puanlarında, babanın ilgi alanının sadece başlıkların soyutluğu boyutunda farklılık yarattığı saptanmıştır. Ancak doğum sırası, kardeş sayısı, aile tipi, anne ve baba yaşı, çocuğun okul dışı zamanlarda en çok hoşlandığı oyun türü ve bir günde televizyon izleme süresinin çocuğun yaratıcılığında anlamlı bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Abstract This research was male to determine whatever there is any difference in creativity between thermal area and the city children whose ages are six and who are going on to kindergarden to investigate their creativity depending on different variabilities. This research was conducted on 210 children who are at kuidergardens which are in rural area to depend op on central district of Kırıkkale and kindergardens which are depend up on the central primary schools of Kırıkkale. hi this search 'The Torrance Test of Creativity Thinking' for determining the creativity of the children and 'General information Form" for the getting some informations about femilies were used. At the result of the research, important differences were found about creative, fluency, originality, abstractness of title, elaboration, resistance of premature closure and list of creativity strength and creative index. It is observed that girl's the scores which is taken from the index of the dimension of elaboration and creativity, are more increased than the boy's. Furthermore, mother's education level is on lite city children's dimension of abstractness of titles, father's education level is on the rural area and city children's dimension of abstractness of titles with rural area children's resistance to premature closure, mother's works condition on dimension of abstractness of titles, the list of creative strength and the scores of creativity index caused meaningful differences. While the jobs mat wfll be chosen by children when they win be an adult and the painting materials which can be found at home were causing the meaningful differences on creativity, fluency, originality, abstractness of tides, elaboration, the list of creative strength and the scores of creativity; the job which the parents wanted then- children to choose and mother's interests had just caused the meaninfiil difference on the scores that is related with list of creative straight It is observed mat father's job on rural area children's creativity, fluency, orijinaliry, elarwratio list of creative strength and the scores of creative index, on the city children's abstractness of titles dimension with the scores of the lists creativity strenglh, child's the most liked activity at school is on the list of creativity strength and the scores of creativity index, child's Hsed activity that is out of school, is on fluency, originality, elaboration, list of creative strength and the scroses of creativity index, father's interest is just on abstractness of tides made on differences. But it is found mat birth order, number of siblings, type of family, the ages of fither and momer, me cMd's the most liked game that out of school and the period of watching T. V. on a day were not caused meaninful difference on the creativity of me chad.