Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmed Said TUNÇPİNAR
Danışman: CEMAL TOSUN
Özet:Kutsal metinler dinlerin temel kaynaklarıdır. Bütün dinlerde din ile ilgili işlerin hepsi öncelikle kutsal metinlerle ilişkilidir. Eğitim ve din eğitimi de tarih boyunca bu ilişkinin etkisinde kalmıştır. Kutsal kitaba yaklaşımlar, -akılcı yaklaşım, nakilci yaklaşım, mistik yaklaşım gibi- âyetleri anlama ve yorumlamada farklılaşabilmiştir. Kur’ân da, bir kutsal kitap olarak, eğitim ve din eğitimiyle doğrudan ya da dolaylı âyetler, bilgiler içermektedir. Dolayısıyla yukarıdaki anlayış, uygulama ve yapılanma farklılıkları çağlara, kültürlere, coğrafi bölgelere göre, özellikle de dini anlama ve yorumla yaklaşımlarına göre değişebilir. Bunları tespit etmenin önemli yollarından biri Kur’ân tefsirlerini analiz etmek olabilir. İmam Mâturîdî İslam din anlayış ve yorumunda akılcı yaklaşımın öncülerindendir. O, akılcı bir İslam âlimi olarak Kur’ân tefsiri yazmıştır. Bu araştırmada Ebû Mansûr el-Mâturîdî’nin eğitime ait görüşleri tefsiri Tevîlâtu’l-Kur’ân’dan ortaya çıkarılmış ve değerlendirilmiştir. Ayrıca diğer önemli eseri Kitâbu’t-Tevhîd de incelenmiştir. Araştırmamız giriş ve gelişme hariç üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın amacı, önemi, yöntemi, soruları, kapsam ve sınırlılıkları incelenmiştir. Birinci bölümde Kur’ân’da eğitimle ilişkilendirilen âyetlerin değerlendirilmesine yer verilmiştir. İkinci bölümde Mâturîdî’de eğitimle ilişkilendirilen kavramlar incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise Mâturîdî’nin tefsirinde eğitimle alakalı yorumları eğitim ve din eğitim açısından değerlendirilmiştir. Sonuç bölümünde özellikle ikinci ve üçüncü bölümdeki değerlendirilmelere yer verilmiştir.