Kaynaştırma uygulamaları yürütülen okul öncesi sınıflarda sınıf içi geçişlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMEL ERGİN

Danışman: HATİCE BAKKALOĞLU

Özet:

Bu araştırmada kaynaştırma uygulamaları yürütülen okul öncesi sınıflarda sınıf içi geçişlerde var olan durumun belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu, MEB’e bağlı 9 bağımsız anaokulunda görev yapan 30 okul öncesi öğretmeni ve bu öğretmenlerin sınıflarındaki 30 özel gereksinimli çocuk (ÖGÇ) ve 30 ortalama çocuk (OÇ) oluşturmuştur. Ankara Valiliğinden araştırma için gerekli izinin alınmasından sonra çalışmada yer almayı gönüllü olarak kabul eden öğretmenler ve sınıflarındaki çocuklarla bu çalışma başlatılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla Bilgi Formu ve Okul Öncesinde Sınıf İçi Geçiş Gözlem Formundan (OSİF) yararlanılmıştır. Araştırmanın amaçlarına ilişkin verileri toplamak amacıyla yapılandırılmış gözlem tekniği kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin ve çocukların sınıf içi geçişlerde var olan durumlarını belirlemek için öğretmenler tarafından belirlenen günlerde geçişlerin doğal ortamında gerçekleştiği haliyle video kayıtları alınmıştır. Bu video kayıtları üzerinde incelemeler yapılmış, verilerin analizi için toplanan veriler önce OSİF’e işlenmiş ardından tüm veriler SPSS 17.0 paket programına yüklenerek araştırma soruları çerçevesinde betimsel (frekans, yüzde, ortalama) ve karşılaştırma (Mann Whitney U Testi) analizleri yapılmıştır. Yapılan istatistiksel analizlerin sonunda, kaynaştırma uygulamaları yürütülen okul öncesi sınıflarda öğretmenlerin sınıf içi geçişlerin tamamında geçiş stratejisi kullandıkları; öğretmenlerin sınıf içi geçişlerde farklı türde geçiş stratejileri kullandıkları ancak alanyazında kullanılması önerilen bazı stratejileri kullanmadıkları; öğretmenlerinin sınıf içi geçişler için iki saatlik öğretim zamanının %35.09’unu harcadıkları; öğretmenlerin sınıf içi geçişlerin yarısından çoğunda çocuklara geçişleri tamamlamaları için ipucu sağladıkları; ÖGÇ’lere sağlanan ipuçlarının OÇ’lere sağlanan vi ipuçlarından anlamlı düzeyde fazla olduğu; sınıf içi geçişlerin yaklaşık 1/3’ünde çocukların problemdavranış sergiledikleri; ÖGÇ’lerin sınıf içi geçişlerde OÇ’lere göre anlamlı düzeyde daha fazla problem davranış sergiledikleri ve ÖGÇ’ler ile OÇ’lerin sınıf içi geçişler için harcadıkları sürenin anlamlı şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. AbrasctThe aim of this study is to examine the existing condition of in-classroom transitions in inclusive preschools. Descriptive model was used in this study in which the study group consisted of 30 preschool teachers, who volunteered and worked in 9 inclusive preschools from Ministry of National Education (MoNE) in Turkey, and 60 children in these teachers’ classrooms, 30 of whom had special needs (SN) and 30 were typically developing and were described as average children (AC). The study began by gathering the official approval of the Ankara governor’s office. For data collection, Information Form and Classroom Transitions of Preschools Observation Form (CT-POF) were used. During data collection, structured observations were conducted. Transitions in inclusive preschools were video recorded in naturally occurring settings during the times when teachers preferred. To analyze these video recordings, all the data gathered from these observations were coded firstly by using CT-POF and then they were transferred to SPSS 17 program and then descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) and comparison tests (Mann-Whitney U) were conducted. The results showed that inclusive preschool teachers used transition strategies for all in-classroom transitions; they used different types of transition strategies but did not use most of the strategies which were suggested to be used in the literature; teachers spent 35.09% of the two-hour school time for in-classroom transitions; teachers used prompting techniques for more than half of the in-classroom transitions; there was a significant difference between their use of prompts to groups of children, i.e. teachers used more prompting techniques for children with SN than AC; children displayed problem behaviors during nearly one out of three in-classroom transitions; there was a significant difference between two groups of children, i.e. children with SN displayed viii more problem behaviors than AC and there was not a significant difference between the duration to complete classroom transitions of two groups of children.