Dijital yerli gazetelerin sosyal medya stratejileri ve sosyal medyanın haber okunurluğuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKE ATİK TAŞKIRAN

Danışman: HALUK KAZIM GERAY

Özet:

Günümüzde hızla gelişen teknolojilerle birlikte gazetecilik ve haber alma koşulları büyük oranda değişime uğramış, ulusal gazeteler, televizyonlar ve radyolar internet haberciliğine yönelmişlerdir. Bunların yanı sıra yazılı veya görsel basında yer almayan, direk internet üzerinde, kişisel yatırım ve becerilerle kurulan, dijital yerli gazeteler de internet haberciliğinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada sosyal medyanın dijital gazeteler açısından önemi ortaya çıkarmak amacıyla, dijital yerli gazetelerin sosyal medya stratejilerinin neler olduğu ve sosyal medyanın haber okunurluğuna etkisinin ne olduğu sorularına cevap aranmıştır. Bu amaçla, Google Analytics raporlarına erişime olanak veren T24, Korhaber ve Rotahaber adlı üç dijital gazete ile yürütülen araştırmada, gazetelerin 11-17 Mayıs 2016 tarihleri arasındaki haberlerinin okunma sayılarına, sosyal medyadan gelen okunma sayılarına, Facebook ve Twitter hesaplarındaki haber paylaşımlarına ve takipçi etkileşimlerinin sayılarına ulaşılmış, elde edilen veriler ile istatistiksel analizler yapılmıştır. Bu analizler sonucunda, gazetelerin sosyal ağlardaki kullanıcıyı çekmek için sitelerinde özel paylaşım formatlarına yer verdikleri, paylaşımlarında asıl amacın sitenin trafiğini arttırmak ve oluşturulan gündem haberlerini güçlendirmek yönünde olduğu belirlenmiştir. Paylaşımlarında ve aldığı takipçi etkileşimlerinde saat dilimleri değişikliğinin, okunan haber türüne bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Facebook ve Twitter olarak incelenen iki ağda, aynı haberlere farklı etkileşimler alınabildiği gibi, gazetelerin bu ağlarda farklı haberleri ön plana çıkarttığı görülmüştür. Sosyal medyanın dijital yerli gazetelerdeki haber okunurluğuna etkisine bakıldığında ise; her gazeteye ait farklı yüzdeler elde edilmiştir. Bunun sonucunda her gazete için belli bir oranda etkisi olduğu ancak bu etkinin beklenenden az olduğu görülmüştür. Türkiye'deki dijital yerli gazeteler için Twitter'ın okunmaya etkisinin daha yoğun olduğu görülmüştür. Together with the developing technologies of our age, journalism and conditions of accessing news have undergone substantial changes and national newspapers, television channels and radios have tended to use online journalism. In addition to this, digital local newspapers which are not covered in printed and visual media and established with the help of individual investments and skills constitute an important of online journalism. In this study, it is aimed to reveal the importance of social media in terms of digital native newspapers. With this aim, the social media strategies of digital native newspapers and the influence of social media on the number of the news read by the users are questioned. The research was carried out with the newspapers T24, Korhaber and Rotahaber that enable the access of the reports of Google Analytics. As a result of the research, the numbers of the news articles read between 11-17 May 2016, the people who read the news on social media and the interactions of the followers on the news, and the posts about news on Facebook and Twitter accounts were gathered. After that statistical analyses were carried out with the data obtained. The results extracted from the analyses demonstrate that newspapers employ special sharing formats to attract the users. Their main objects in the posts they share are both to increase the number of the visitors of the site and strengthen the agenda news that is set. It is also figured out that the changes of time zone do not have any effect on the sort of the news read in the posts shared and received interaction of the followers. When the same news was examined on both Facebook and Twitter, it was observed that they could get different interactions. However, the newspapers could feature different news on these networks. When the influence of the social media on the number of the news read in the digital native newspapers was scrutinized, various percentages were obtained for every newspaper read. Finally, it was observed that social media influences digital native newspapers to a certain extent but this effect is less than expected. The results indicated that Twitter has more influence on the rate of the digital native newspapers read in Turkey.