Proje yaklaşımının anasınıfına devam eden çocukların problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VUSLAT OĞUZ

Danışman: AYSEL KÖKSAL AKYOL

Özet:

Bu araştırma, proje yaklaşımına dayalı eğitimin çocukların problem çözme becerilerine etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. 2011-2012 eğitim öğretim yılında Malatya il merkezinde bulunan Malatya Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir İlköğretim Okulu anasınıfından anne babası birlikte yaşayan, normal gelişim gösteren 20 çocuk (13 kız, 7 erkek) deney grubuna; deney grubundan farklı bir İlköğretim Okulu anasınıflarından 22 çocuk (11 kız, 11 erkek) kontrol grubuna olmak üzere toplam 42 çocuk araştırmanın çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırmada, “Genel Bilgi Formu”, araştırmacı tarafından geliştirilen “Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ)” kullanılmıştır. Deney grubuna “Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitim” uygulanmıştır. Elde edilen veriler, “t testi” ve “Kovaryans Analizi (ANCOVA)” ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; deney ve kontrol grupları arasında ön test puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı derecede farklılık bulunmuştur. Ön test puanının kontrol grubundaki çocuklarda deney grubundaki çocuklara göre anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir (p<.01). ANCOVA sonuçlarına göre, araştırmaya katılan çocukların hangi gruptan olduğuna bakmaksızın, ön test ve düzeltilmiş son test puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunmuştur (p<.01). Düzeltme sonucunda deney ve kontrol grupları arasındaki son test puanlarının anlamlı derecede farklı olduğu, deney grubunun puanının anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır (p<.01). Proje yaklaşımına dayalı eğitim verilmeyen kontrol grubunun ön test ve son test sonuçlarında problem çözme becerisinin değişmediği belirlenmiştir (p>.05). Analiz sonuçlarında, çocukların Problem Çözme Becerisi Ölçeği’ne ait son test ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>.05). Abstract This research was carried out to determine the effect of project-based approach to education on children's problem-solving skills. This research was conducted in a nursery school constructed under an elementary school in the centre of Malatya, which legally operates under the Governorship of Malatya Provincial Directorate for National Education. It was taken place during the 2011-2012 academic years. Forty-two children were incorporated into the working group of the research. While twenty children consisting of thirteen girls and seven boys who live with their parents and grow up normally were taken in the experimental group, twenty-two children including eleven girls and eleven boys were evaluated within the control group. Children in the control group were selected from nursery schools under an elementary school differing from the one for the experimental group. In this study, "General Information Form" and "Problem Solving Skills Scale (PÇBÖ)" developed by the researcher were used. “Education Based on the Project Approach” was applied to the experimental group. The obtained data were evaluated using "t test" and "Analysis of covariance (ANCOVA)". At the end of the research, statistically significant difference between experimental and control groups was found in terms of pre-test scores. It was determined that pre-test scores of children in control group were significantly higher than those of children in experimental group (p<.01). According to ANCOVA results, regardless of groups of children, it was found that there was statistically significant difference between pre-test and corrected post-test scores (p<.01). As a result of correction, post-test scores between experimental and control groups were significantly different and the scores of experimental group were significantly higher (p<.01). It was found that problem-solving skills did not change in scores of pre-test and post-test of control group to which project-based training was not given (p>.05). In analysis results, it was found that there was no statistically significant difference between post-test and permanence test scores of "Problem Solving Skills Scale" (p>.05).