Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN DİLEK

Danışman: SERAP NAZLI

Özet:

Bu araŞtırmanın genel amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumlarını ve bu tutumların, yaŞam doyumu, algılanan sosyal destek, cinsiyet, sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaŞıp farklılaŞmadığını incelemektir. ÇalıŞma, Ankara Üniversitesi’nin Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde 2009-2010 eğitim öğretim yılı Bahar Dönemi’nde öğrenim görmekte olan 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüŞtür. AraŞtırma grubunu 195’i kız, 126’sı erkek olmak üzere toplam 321 öğrenci oluŞturmuŞtur. Veriler, Psikolojik Yardım Almaya ĠliŞkin Tutum Ölçeği (PYTÖ-R), Çok Yönlü Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇYASDÖ) ve YaŞam Doyumu Ölçeği (YDÖ) ile toplanmıŞtır. AraŞtırma bulgularına göre üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumları ile yaŞam doyumu ve algılanan sosyal destek değiŞkenleri arasında pozitif yönde ve düŞük bir iliŞki bulunmuŞtur. Üniversite öğrencilerinden yaŞam doyumu düŞük olan grubun psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumunun, yaŞam doyumu orta ve yüksek olan grubun psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumuna göre daha olumsuz olduğu saptanmıŞtır. Ayrıca algılanan sosyal desteği düŞük olan grubun psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumunun, algılanan sosyal desteği orta ve yüksek olan grubun psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumuna göre daha olumsuz olduğu görülmüŞtür. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre daha olumlu yardım alma tutumuna sahiptirler. Fakat sınıf düzeyi ile psikolojik yardım almaya iliŞkin tutumlar arasında anlamlı bir fark bulunamamıŞtır.AbstractThe main purpose of the present study is to examine the university students’attitudes toward seeking psychological help. In addition to this purpose; life satisfaction, perceived social support, gender and class differences in attitudes toward seeking psychological help were investigated.The sample consisted of 321(195 female,126 male) 1st, 2nd, 3rd, and 4th class students who studied in the Faculty of the Education during the 2nd semester of 2010. The data was gathered using the scale of Attitudes Toward Seeking Psychological Help-Shortened (ASPH-S), The Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) and Life Satisfaction Scale (LSS). It was found that there is a positive and low relation between the attitudes toward seeking psychological help and life satisfaction, perceived social support variables of the university students. Findings of the investigation show that students with low life satisfaction have less favorable attitudes toward seeking psychological help than the students with middle and high life satisfaction. Also it was found that students with low perceived social support have less favorable attitudes toward seeking psychological help than students with middle and high perceived social support. Female students had more positive attitudes towards psychological help than male students. But there was no significant difference found between class and attitudes toward seeking psychologic help.