Türkiye'de eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının halkla ilişkiler uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİLÜFER PINAR KILIÇ

Danışman: SEMA BECERİKLİ

Özet:

Toplumsal yaşamdaki sorunlara çözüm üretmek için, devlet ve piyasa alanı dışında, özerk bir yapıda ve gönüllü olarak örgütlenen sivil toplum kuruluşları çeşitli faaliyetlerle talep ve beklentilerini hedef kitlelere iletmektedirler. Ülke genelinde mevcut bulunan ve sayıları her geçen gün artan binlerce sivil toplum kuruluşundan ne kadarının etkin olduğu ve ne kadarının toplum tarafından bilindiği ise tartışma konusudur. Bu bağlamda bu kuruluşların halkla ilişkiler uygulamaları önem arz etmektedir. Türkiye’de eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının halkla ilişkiler uygulamaları başlıklı tez çalışması, bu fikirden yola çıkarak Türkiye’deki sivil toplum kuruluşlarının halkla ilişkiler uygulamalarını betimleyicitarzda incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları analiz edilmiştir. Çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde sivil toplum kavramı tanımlanarak Türkiye’de sivil toplumun geçirdiği aşamalar belirtilmiş; sivil toplum kuruluşlarının çeşitleri, özellikleri, işlevleri ve sorunları açıklanmıştır.Çalışmanın ikinci bölümünde ise, sivil toplum kuruluşları ile halkla ilişkiler alanındaki bağ anlatılarak, kuruluşlar için ilişki yönetimi modeli ve diyalojik iletişim modelinin uygunluğu belirtilmiştir. Üçüncü bölümde ise, ülkemizde eğitim alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarının halkla ilişkiler uygulamaları anket, derinlemesine görüşme ve web sitelerinin taranması yollarıyla incelenmiş; bu bağlamda yapılan araştırma bulguları değerlendirilmeye çalışılmıştır.AbstarctNon-governmental organizations (NGOs), which are structured voluntarily and autonomously and which exclude government-economic areas in order to provide solutions to social problems, have been pronouncing their demands and expectations to the target groups through various activities. Though there are thousands of them and they are growing rapidly; how commonly they are known and how active they are is open to debate. In this sense; the public relations practices of these organizations bear a great importance. This thesis, Public Relations Practices of the Education-Centered NGOs in Turkey, aims at analyzing the public relations practices of such organizations in Turkey in a descriptive manner. To achieve thisgoal, this thesis provides an analysis of education-centered NGOs. This work consists of three chapters. The first chapter describes the term “civil society”, explains the phases the NGOs have been through in Turkey and focuses on the types, characteristics, functions and problems of them. The second chapter explains the relation between the NGOs and public relations and it defines the relationship management model and dialogic relationship model as suitable andapplicable for organizations. The final chapter analyzes the public relations practices of education-centered NGOs through surveys, in-depth interviews and websitesurveys and tries to evaluate the results.