Üniversite öğrencilerinde özyeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BETÜL GÖKÇEN DOĞAN LAÇİN

Danışman: İLHAN YALÇIN

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin; özyeterlilik ve stresle başa çıkma stratejileri tarafından anlamlı düzeyde yordanıp yordanmadığının incelenmesidir. Bilişsel esneklik düzeyinin, cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi ise araştırmanın diğer alt amacıdır. Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ile Hukuk Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan toplam 549 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, Kişisel Bilgi Formu, Bilişsel Esneklik Envanteri, Genel Özyeterlilik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ile elde edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan üniversite öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Envanteri'nden almış oldukları toplam puanlarının, cinsiyet açısından anlamlı bir fark gösterip göstermediği T-Testi ile incelenmiştir. Genel Özyeterlilik ve Stresle Başa Çıkma Çıkma Tarzları Ölçeği'nden alınan puanların bilişsel esneklik toplam puanlarını yordama gücü ise çoklu regresyon ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Bilişsel esnekliğin yordanan değişken olarak ele alındığı çoklu regresyon analizi sonucunda; genel özyeterlilik ile stresle başa çıkma tarzlarının alt boyutu olan kendine güvenli yaklaşım, sosyal destek arama, boyun eğici yaklaşım ve çaresiz yaklaşımın birlikte bilişsel esnekliği anlamlı düzeyde yordadıkları bulunmuştur.AbstractThe main purpose of this study was to investigate the predictive role of self efficacy and coping strategies on university students' cognitive flexibility levels. Besides that, another aim was to examine whether there were significant differences in the level of the university students' cognitive flexibility in terms of gender. The study was carried out with 549 students who are studying at Ankara University in the Faculty of Educational Sciences and the Faculty of Law in academic year 2014-2015. The data used in this study was adopted from Demographic Information Form, Cognitive Flexibility Inventory, General Self- Efficacy Scale, and Coping Styles Scale. T-Test was used to examine whether there were differences on Cognitive Flexibility Inventory total scores in terms of gender. The Multiple Regression Analysis was utilized to analyze that whether self efficacy and coping strategies significantly predict the level of cognitive flexibility. Multiple Regression Analysis results revealed that the participants` self efficacy level and coping strategies` sub-dimensions of self confidence, submissive, helpless style and seeking of social support significantly predict participants' cognitive flexibility.