Peyzaj mimarlığı eğitiminde kalite yönetimi ve akreditasyon: Ülkesel bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SAYE NİHAN ÇABUK

Danışman: HATİCE İLKDEN TAZEBAY

Özet:

ÖZET :Kalite kavramı insanlık tarihi kadar eskidir. Medeniyetler geliştikçe kalite beklentileri sürekli yükselmiş ve üretim sektörü dışında birçok alanda da uygulama bulmuştur. Bu uygulama alanlarından biri de, şüphesiz yükseköğretimdir. 1999 yılında Avrupa’da bir yükseköğretim alanı oluşturmak amacıyla başlatılan Bologna Süreci, Avrupa Bölgesi’ndeki eğitim kalitesini yükseltip farklı coğrafyalardaki yükseköğretim kurumları arasında denklik oluşturulmasına yönelik uygulamaların adım adım hayata geçirildiği önemli bir referans noktasıdır. Bu kapsamda, özellikle 2005 yılındaki Bergen Konferansı’nda yükseköğretimde kalite güvencesinin sağlanmasının önemine ve bu konudaki çeşitli uygulamalara değinilmiştir. Söz konusu kalite güvence araçlarından biri ve en önemlisi akreditasyondur. Özellikle programların akreditasyonu ve akreditasyon ajanslarının birbirini tanıdığı platformların bulunması, mezunların kendi alanında gerekli asgari bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olduğunun ve bunların üye ülkelerde de tanınır olmasının en önemli garantörüdür. Ülkemizde nispeten yeni olan akreditasyon çalışmaları, günümüzde sadece mühendislik ve mimarlık programlarına yönelik olarak uygulanmaktadır. Hem Bologna Süreci’ne üye bir ülke sıfatıyla süreç gerekliliklerini yerine getirmek, hem de Uluslararası Peyzaj Mimarları Federasyonu (IFLA) ve Avrupa Peyzaj Mimarlığı Federasyonu’nun (EFLA) da tüm üyeleri için öngördüğü şartları sağlayabilmek adına ülkemizdeki peyzaj mimarlığı programlarının akredite edilmesine yönelik çalışmalar büyük önem taşımaktadır. Bu sayede, Türkiye gibi farklı fakülteler altında eğitim veren peyzaj mimarlığı bölümü mezunlarının, asgari donanımlara sahip bir şekilde sadece ülke içinde değil, aynı zamanda Avrupa Bölgesi’nde de yetkin peyzaj mimarları olarak hizmet verebilmelerinin önü açılmış olacaktır.Bu bağlamda, tezin amacı, dünyadaki uygulama örneklerini irdeleyerek Türkiye şartlarında peyzaj mimarlığı eğitimi için uygun bir kalite yönetimi ve akreditasyon modeli önerisi oluşturmaktır.ABSTRACT: The history of quality is as old as humanity. The expectations for quality have always increased as the man got civilised and comprised many other sectors other than manufacturing. Of course, one of these has been the higher education area. The Bologna Process, which took start in 1999 to establish a European Higher Education Area, has been the most important reference point for increasing the higher education quality in the Europe Region and providing higher education equivalence within differing geographies. Within this context, especially during the Bergen Summit of Bologna Process in 2005, quality assurance requirements in higher education, as well as the various applications in the field have been highlighted. One of the most important tools for quality assurance is accreditation. Especially the program accreditation and the existence of necessary platforms where accreditation agencies recognize each other provide that the graduates are fully equipped with the required knowledge, skills and the competences, and moreover are qualified as professionals within the member countries. Accreditation applications which are respectively new in Turkey have been carried out for engineering and architecture programs. It is also of great importance to establish an accreditation system for landscape architecture education to meet not only the requirements of the Bologna Process, but also the advices of International Federation of Landscape Architects (IFLA) and European Federation of Landscape Architecture (EFLA). As a result, the landscape architecture graduates in Turkey, where the landscape architecture departments operate under different faculties, will be provided with the minimum necessary knowledge, skills and competences and have the equal chances of employment not only in Turkey but also in the Europe Region.Within this context, in this PhD. thesis, the applications and models worldwide will be examined to propose an appropriate quality management and accreditation model for landscape architecture education with regard to the conditions in Turkey.