Performans görevlerinin problem çözme becerisine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN SAVUL

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, performans görevlerinin ve bu görevlere yönelik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirmenin problem çözme becerisine etkisinin belirlenmesidir. Araştırma deneysel modellerden yarı deneme modeli olup ön test – son test kontrol gruplu desene girmektedir. Araştırma 2015 – 2016 öğretim yılında, İstanbul Beylikdüzü'nde bir özel okulun 5. sınıfında öğrenim görmekte olan öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışma grubu, 34 kişi deney grubu ve 30 kişi kontrol grubundan oluşmuştur. Araştırmada her iki gruba uygulama öncesi ve sonrasında Problem Çözme Envanteri uygulanmıştır. Ayrıca deney grubuna 5. sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programında yer alan ünite ve kazanımlara yönelik hazırlanan beş performans görevi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin farklı performans görevinden aldıkları puanların dağılımı için dereceli puanlama anahtarında öğrencilerin ölçütlerden elde ettiği puanların aritmetik ortalaması alınmıştır. Uygulama ile deney grubundaki ve kontrol grubundaki öğrencilerin 'Problem Çözme Envanteri'nden elde ettikleri puanlar arasında manidar fark bulunup bulunmadığı karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA (split-plot ANOVA) ile incelenmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilere performans görevlerinin uygulanmasının ve bunların dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmesinin problem çözme becerisini olumlu etkilediğini göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin açık uçlu maddeleri yanıtlamada zorlandıkları ancak performans görevlerini uyguladıkça açık uçlu maddeleri yanıtlayabildikleri görülmüştür.Elde edilen bulgular doğrultusunda, performans görevleri ile üst düzey zihinsel becerilere yönelik durum belirlemenin yapılabildiği ve öğrencilerde bu becerilere yönelik olumlu bir etkinin gözlemlendiği ifade edilebilir. The main purpose of this research is to determine the effect of performance based assessment on problem solving skills. The design of this research is experimental model with pretest - posttest control group design. The research was carried out with the 5th grade students of a private school in Beylikdüzü, İstanbul in academic year of 2015-2016. The study group of research comprises of experimental group with 34 students and control group with 30 students. In the research, 'Problem Solving Inventory' was applied both groups before and after performance tasks were implemented. In addition, five performance tasks, prepared for units and objectives of 5th grade science curriculum, were applied in experimental group. The obtained data were analyzed in SPSS program. The means of scores obtained from criteria in the analytic rubrics was taken for the distribution of scores which the students in the experiment group made from different performance tasks. Two-way ANOVA for mixed measures was used to determine whether there was a significant difference between scores that experiment and control group made from Problem Solving Inventory. Findings in this study have shown that the implication of performance tasks and their evaluation with rubrics positively affected students' problem solving skills. In addition it was revealed that students were hardly answered open-ended items but they overcome this situation with implication of performance tasks.In the direction of the findings obtained, it can be stated that, performance tasks can be used to determine the high order thinking skills and has a positive effect on high order thinking skills of students.