Çalışan çocukların yaşam koşulları ve örgün eğitim yoluyla topluma kazandırılması (Ankara ili Şereflikoçhisar yatılı ilköğretim bölge okulu örneği)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aylin DAĞLIOĞLU

Danışman: HAYAT BOZ

Özet:

Bu araştırma, Ankara ili Şereflikoçhisar Yatılı İlköğretim Bölge Okulu'nda eğitim öğretim gören çalışan çocukların görüşlerinden yararlanarak, çalışan çocukların iş ve yaşam koşullarını, YİBO'lara yerleştirilerek örgün eğitim yoluyla topluma kazandırılmalarını çözümlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmayla, Şereflikoçhisar YİBO'ya yerleştirilen çalışan öğrencilerin genel olarak sosyo-ekonomik durumları, çalışma nedenleri, çalışma ortamları, YİBO'ya yerleştirilme süreçleri, YİBO'yu nasıl anlamlandırdıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup, nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ?amaçlı örnekleme tekniği? ile belirlenen çalışma grubu, Şereflikoçhisar YİBO'nun ikinci kademesinde yer alan, 20 çalışan öğrenciden oluşmuştur. Görüşme talep edilen 20 öğrenci de görüşmeyi gönüllü olarak kabul etmişlerdir. Bireysel olarak gerçekleştirilen derinlemesine görüşmelerde dört temel ve çok sayıda alt sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmış, görüşmelerin tamamı bir kayıt cihazı ile kaydedilerek görüşmeci tarafından çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; çalışan öğrencilerin tamamı sosyo-ekonomik yönden alt düzeyde olan yoksul ailelerden gelmektedir. Bu şartlar altındaki aileler çocuklarını çalışmaya yönlendirmek durumunda kalmışlardır. YİBO'ya ilişkin görüş bildiren çalışan çocuklar, yatılı okula kaydedilme gerekçeleri olarak, daha çok geçim sıkıntısı, boşanma, aile içi şiddet, anne ya da babanın vefatı, vs. gibi gerekçeler sunmuşlardır. Yatılı okul olmasaydı zorluk çekerek okuyabileceklerini ya da çalışmak zorunda kalacaklarını belirten öğrenciler, aileye olan özlemin ve sürekli okul sınırları içerisinde bulunmalarının psikolojilerini ve başarılarını olumsuz etkilediğine de vurgu yapmışlardır.AbstractThis research has been undertaken to analyze working and living conditions of the working children and their adaptation to the society by the means of formal education particularly regarding their enrolment to the Boarding Primary Schools (YİBO). The research has been based on the ideas, opinions and expectations of the working students in Şereflikoçhisar YİBO. It is purposed to define the students? socio-economic backgrounds, reasons to work, working conditions, why and how they take place at YİBO and their opinions about it. The study is a descriptive study using qualitative research method. The study group which is selected with ?purposive sampling technique? includes 20 working students from the secondary department at YİBO. The 20 chosen students for the interview accepted to be interviewed willingly. An interview form consisting of four basic and numerous secondary questions was used in the interviews which were held individually and all of which were recorded and analyzed by the researcher. According to the findings of the study; all of the working students? origins are from deprived families, having socio-economically poor living standards. Under such circumstances, parents are forced to lead their children to work. Low family incomes, separated parents, violence in the family, death of one or both of the parents are the main effects described by the students which lead their enrolment to the school. Working students pointed out that if there weren?t an institution like YİBO, they would have faced with difficulties in their educational process or they would have probably been working. The students also highlightened that longing to their family and long lasting remaining in the bounders of YİBO affect their success and psychology harmfully.