YAZ KUR'AN KURSLARI ÖĞRETİM PROGRAMI AMAÇLARININ GERÇEKLEŞME DÜZEYLERİ (SİVAS İL MERKEZİNDE BİR ALAN ARAŞTIRMASI)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa ÖNDER

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Kur’an ayetlerinin inmeye baslamasından itibaren onları okuma, yazma ve anlama faaliyeti de baslamıstır. Türkler Müslüman olduktan sonra dinin ana kaynagı olan Kur’an-ı Kerim’i okuma ve okutmaya ayrı bir önem vermisler, bu faaliyetlerle ilgili müstakil okullar kurarak, ilim dalları gelistirmislerdir. Hiç kesintiye ugramadan günümüze kadar devam eden Kur’an okutma, dini bilgiler ögretme isini su anda Diyanet İsleri Baskanlıgına baglı Kur’an Kursları ve Yaz Kur’an Kursları ilgili yasa ve yönetmelikler dogrultusunda yerine getirmektedir. Yaygın din egitimini yeni gelismeler ve çagdas egitimin verilerine göre düzenleyen Baskanlık, son iki yıldır Yaz Kur’an Kurslarında Çerçeve-esnek program anlayısı ile kur sistemine dayalı bir programın uygulamasına baslamıstır. Sivas ili örnekleminde yapılan bu çalısmada; Yeni programın özellikleri, belirlenen hedeflerin gerçeklesme düzeyleri, bunu etkileyen faktörler, ögrenci beklentilerini karsılama durumu ve uygulamadaki problemler arastırılmıstır. Çalısmanın program gelistirme faaliyetlerine, kurslardaki ögretim faaliyetlerine ve Diyanet İsleri Baskanlıgının ilgili birimlerine katkı saglayacagı düsünülmektedir. Tezin birinci bölümünde; Teorik ve metodolojik bilgilerle birlikte, yeni program ve kur sistemi hakkında bilgiler verilmistir. İkinci bölümünde; Yapılan anket ve basarı testlerinden elde edilen verilerin analizi ve yorumları yapılarak, ögrencilerin kisisel özellikleri, basarı durumları, hedeflerin gerçeklesme düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler tespit edilmeye çalısılmıs, yeni programın uygulama safhası ile ilgili gözlemler üzerinde durulmustur. Son bölümde ise; Çalısmadan elde edilen sonuçlar ve öneriler sıralanmıstır.