Vamana Purana incelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YALÇIN KAYALI

Danışman: HATİCE DERYA CAN

Özet:

ÖZET Hint Edebiyatı içinde Hinduizme ait dini metinler önemli bir yer tutar. Bu metinler Hint kültür ve sosyal hayatını yansıtır. Puràõalar yaklaşık olarak üçüncü yüzyıldan başlayarak on birinci yüzyıla kadar yazılmış eserlerdir. En eski Veda efsanelerinden en yeni geleneklere kadar derin bir içeriğe sahiptir. Puràõalar yaratılış, dünyaların yeniden oluşturulması, tanrı ve ermişlerin soy kütükleri, insanoğlunun ataları olan Manu devirlerini vb. konuları içerir. Bu eserler Hint mitolojisinin de başlıca kaynakları sayılabilir. On sekiz büyük Puràõa vardır ve isimleri şunlardır: Brahma, Pàdma, Vishõu (Vaishnava), Şiva (Şaiva/Vāyavīya), Bhàgavata, Nàrada (Nàradãya), Màrkaõóeya, Agni (âgneya), Bhavishya (Bhavishyat) Brahmavaivarta, Liïga (Laiïga),Varàha, Skànda, Vàmana, Kårma (Kaurma), Matsya, Gàruóa, Brahmàõóa. Orijinal metninin yaklaşık 40.000 beyit olduğu tahmin edilen Vàmaõa Puràõa‟nın şu anda ulaşabildiğimiz nüshaları sadece 10.000 şlokadan oluşmaktadır. Eser tanrı Vishõu‟nun cüce (vàmana) avatarını anlatarak başlar. Sonrasında Şiva ile Umà‟nın evlilikleri, Kàrtikeya‟nın doğumu, Liïga tapınışları ve tãrtha betimlemeleri yapar. Eser genel olarak iki bölümden oluşmaktadır. Korhan Kaya, Hinduizm, Dost Kitabevi, Ankara, 2001, s: 46,47. Ancak ikinci bölüm olarak nitelendirilen kısım eserde Saromàhàtmya olarak isimlendirilmişken birinci bölüme herhangi bir isim verilmemiştir. Çalışmamızda sadece Vàmana Puràõa değil Puràõa Edebiyatı dönemine kadar gelişen Klasik Sanskrit Edebiyatı eserleri hakkında da bilgi verilerek genel hatlarıyla bahsedilmiştir. Ayrıca Vàmana Puràõa‟nın özeti ve bazı efsanelerin çevirileri tam metinli olarak verilmiş edebi eleştirileri yapılmıştır. Bu efsaneler incelendiğinde bazılarının ègveda‟ya kadar dayandığı görülmektedir. ABSTRACT Religious text in Indian Literature have an important place in Hinduism. These texts reflect the culture and social life of India. Puràõas are the works which started to be written nearly thirth century. These Works were written till eleventh century. That include the oldest veda lagends and the newest traditions. Puràõas include the topics of creation, reconstitutins of worlds, ancestry, Manu Periods which is the ancestors of the human being. These texts are the main sources of the Indian mthology. There are eighteen big Puràõas and their names are Brahma, Pàdma, Vishõu (Vaishnava), Şiva (Şaiva/Vāyavīya), Bhàgavata, Nàrada, Màraõóeya, Agni, Bhavishya (Bhavishyat), Brahmavaivarta, Liïga (Laiïga),Varàha, Skànda, Vàmana, Kårma (Kaurma), Matsya, Gàruóa, Brahmàõóa. It is supposed that the original text of the Vàmana Puràõa has 40.000 verses. The copies that we could get consist of 10.000 verses. The text starts narrating the dwarf incarnation of god Vishõu. Then the marriages of the Şiva and Umà, the birth Kartãkeya, the worship of Liïga and the descriptions of the tãrthas. The text cosists of two chapters. While the second chapter is called Saromahatmya in the text, the first chapter hasn‟t a got name. At my work I mentioned about Vàmana Puràõa and also I gave some informations about Clasiccal Sanskrit Literature which the works reaching up to that time. During the study of legends that form the basic content of thesis, it was found that some of them went down to èg Veda and came out only in that period. Additionaly thesis includes Vàmana Puràõa‟s abstract and some fully translated legends and their animadversion.