İlköğretim öğrencileri arasındaki istenmeyen öğrenci davranışlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BUKET ALKAŞ

Danışman: METİN PİŞKİN

Özet:

Bu çalışmada ilköğretim öğrencilerinde gözlenen istenmeyen öğrenci davranışlarını belirlemeye yönelik “İstenmeyen Öğrenci Davranışları” ölçeği geliştirilmiş, bu ölçek kullanılarak istenmeyen öğrenci davranışlarının 3., 4., 5., 6., 7., ve 8. sınıf öğrencileri arasındaki yaygınlığının ne olduğu, bu davranışların öğrencilerin sınıf seviyesi, cinsiyeti, birinci ve ikinci kademede okumaları, birinci ve ikinci kademe öğrencilerinin bir arada ve ayrı eğitim görmeleri bakımından farklılaşıp farklılaşmadığı sorularına yanıt aranmıştır. Araştırma istenmeyen öğrenci davranışlarını betimlemeyi amaçlayan tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini Samsun İli Bafra İlçesinde bulunan ilköğretim okulu öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunda Samsun ili Bafra ilçesinde bulunan orta sosyoekonomik düzeye mensup olduğu düşünülen iki ilköğretim okulunun 3., 4., 5., 6., 7., ve 8. sınıflarında okuyan 573 öğrenci yer almıştır. Çalışma grubuna araştırma kapsamında geliştirilen “İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeği” uygulanmışve veriler SPSS 16.0 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında geliştirilen “İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeği” dörtlü likert türünde hazırlanmış; 41 maddeden oluşturulmuştur. Ölçek, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için orta sosyoekonomik düzeye mensup olduğu düşünülen bir ilköğretim okulunun 357 öğrencisine uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0 programı kullanılmıştır. Yapı geçerliğini belirlemek için yapılan faktör analizi sonucunda dört faktörlü, 29 maddelik “İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeğine” son şekli verilmiştir. Dört faktörlü bu yapının açıkladığı varyans %44.7’dir. Ölçeğin faktörleri “Kurallara Uymama”, “Kişilere Zarar Verme”, “Aşağılama”, “Kendine Zarar Verme” şeklinde isimlendirilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alpa iç tutarlılık katsayısı .83 bulunmuştur. Bu hali ile geçerli ve güvenilir olduğu düşünülen ölçek araştırma verilerini toplamak amacıyla kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, Tek YönlüVaryans Analizi, İki Yönlü Varyans Analizi, T-Testi ve parametrik olmayan testlerden Kruskal Wallis H testi ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular istenmeyen öğrenci davranışlarını en çok 7. sınıf öğrencilerinin yaptığını ve sınıf büyüdükçe öğrencilerde gözlenen istenmeyen davranışın arttığını göstermiştir. Ayrıca istenmeyen öğrenci davranışları kademeye, cinsiyete, birinci ve ikinci kademe öğrencilerinin bir arada ve ayrı eğitim görme durumuna göre anlamlı fark göstermektedir. Erkek öğrenciler kız öğrencilere, ikinci kademede okuyanlar birinci kademede okuyanlara, bir arada eğitim gören öğrenciler ayrı eğitim gören öğrencilere göre daha fazla istenmeyen davranışgöstermektedir. Araştırmada birinci ve ikinci kademe öğrencilerinin bir arada ve ayrı eğitim görmesinin birinci kademe öğrenci davranışları üzerindeki etkisi de incelenmişsonuç olarak ikinci kademe öğrencilerinin birinci kademe öğrencilerinin davranışları üzerinde olumsuz etkiye sahip oldukları bulunmuştur.AbstractIn this study, we developed “Undesirable Student Behaviours Scale” to identify undesirable behaviours among primary students. We tried to find out how widespread these behaviours are among 3th, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grade students and whether these behaviours change or notdepending on grade, gender, being a student at first stage or second stage or getting education in dual-educational system or mono-educational system (whether students at first stage and second stage get education togetheror not) Research is in style of the descriptive scanning model. Sample of the research was constituted by 573 students at 3th, 4th, 5th, 6th, 7th and 8th grade from two primary schools at middle socioeconomic level in Bafra district of Samsun. Undesirable Student Behaviours Scale was applied to sample group and SPSS 16.0 was used to analyse the data. “Undesirable Student Behaviours Scale” was developed in style of quartet likert and consists of 41 items. For validity and reliability studies, the scale was applied to 357 students attending a primary school at middle socioeconomic level. We used SPSS 16.0 to analyse the data. Depending on the results of factor analysis which was made to determine the construct validity of the scale, we formed a scale with 4 factors and 29 items. Variance of this structure with 4 factors is % 44.7. Factorsof the scale are “Disobey the rule”, “Harm to people”, “Harm to her / himself” and “Humiliate people”Cronbach alpa value which was calculated to determine the reliability of scale was .83 based on this, scale was accepted as reliable and used to gather research data. In the analysis of data, Descriptive Statistic, One-way Anova, Two-way Anova for Independent Samples, T-Test and Nonparametric Kruskal Wallis H test and Mann Whitney U test were used. Results show that 7th grade students display these Undesirable behaviours most and these behaviours increase.proportional to grade. Otherwise, we see significant differences in Undesirable students behaviours depending on grade,gender and getting education in dual-educational system or mono-educational system (whether students at first stage and second stage get education together or not). Results show that males are more likely than females students at second stage are more likely than ones at first stage and students get education in dual-educational system are more likely to display undesirable behaviours. We also studied on the effects of getting educationin dual-educational system on the behaviours of students at first stageand the results show that students at second stage have negative affects on pupils at first stage.