Habermasçı kamausal alanın imkanı: Sosyal medya üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYHAN ÜNLÜ

Danışman: FİLİZ ZABCI

Özet:

Bu çalışmanın amacı, yeni medya teknolojilerinin yarattığı olanaklarla Habermascı anlamda eleştirel aleniyetle bağlantılı yeni bir kamusal alanın ve kamuoyunun olanaklarını değerlendirmektir. Kamusal alanı ve kamuoyunu devlete dışsal, eleştirel bir akıl yürütme faaliyetiyle anlamlandıran bu çalışma kamusal alan ve kamuoyu kavramlarını, bunların kitle iletişim araçlarıyla ilişkilerini ve kitle iletişimindeki gelişmelerle birlikte ortaya çıkan internet ve sosyal medya kamusallığını eleştirel aleniyet ilkesiyle ele alan üç bölümden oluşmaktadır. Kavramların tarihçesi kısaca ele alınmış, Modern kamusal alanın ortaya konuluşunda Habermas'ın yaklaşımı belirleyici olmuş ve söz konusu yaklaşımın kamusal alanın sönümlenmesini işaret ettiği dönemden itibaren, medya ve kitle iletişimindeki değişimler dikkate alınarak, yeni bir kamusal alan teorisinin koşulları incelenmiştir. İnternet tabanlı sosyal medya kamusallığının ortaya çıkardığı yeni imkanlar ve engeller, Habermasçı bir perspektiften ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda yeni medya ve demokratikleşmenin birlikte ele alındığı argümanlar eleştirel bir incelemeden geçirilmiş, hem yapısal/teknik hem de kullanıcı kaynaklı, sosyal medya ortamında eleştirel kamusallığın oluşumunu engelleyen işleyiş ele alınmıştır. The aim of this study is to evaluate the possibilities created by new media technologies and the possibilities of a new public sphere and public opinion related to critical publicity in Habermasian sense. This study, which makes public sphere and public opinion meaningful to the state through an external, critical reasoning activity, consists of three sections that deal with the concepts of public sphere and public opinion, their relations with mass media and the internet and social media publicity that emerged with the developments in mass communication. The history of the concepts has been briefly discussed, Habermas' approach has been decisive in the presentation of the modern public sphere, and the conditions of a new public sphere theory have been examined, taking into account the changes in the media and mass communication since the approach in question marked the disappearance of the public sphere. The new possibilities and obstacles revealed by internet-based social media publicity have been addressed from a Habermasian perspective. As a result of the study, the arguments in which new media and democratization were handled together were critically examined, and the functioning that prevented the formation of critical publicity in the social media environment, both structural / technical and user sourced.