Türkiye'deki öğrencilerin PISA 2006 matematik alt testindeki düşünme süreçlerine ilişkin puan dağılımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE OVAYOLU

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu çalışmada PISA 2006 matematik alt testine ilişkin düşünme süreçleri açısından Türkiye’deki öğrencilerin puanlarının dağılımlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel araştırma modeli niteliğinde olan araştırmanın evrenini 15 yaş grubunda ve 7. sınıf ya da üstü eğitime devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde 7 coğrafi bölgeden, 51 ilden, bölgelere ve okul türlerine göre tabakalandırılarak, rasgele seçilen toplam 160 okuldan 4942 öğrenci yer almaktadır. Örneklemin PISA’daki matematiksel düşünme süreçlerini oluşturan yeniden oluşturma, ilişkilendirme ve derinlemesine düşünme boyutları açısından puan dağılımları belirlenmiş, bu boyutlara ilişkin puan ortalamaları arasında matematik okuryazarlığı puanı, okul türü ve bölge değişkenleri açısından manidar bir farkın bulunup bulunmadığı tek yönlü varyans analiziyle (One-way ANOVA); cinsiyet değişkeni açısından manidar bir farkın bulunup bulunmadığı ise t-testi ile analiz edilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular Türkiye’deki öğrencilerin PISA 2006 matematik testinde, üst düzey düşünme süreçleri açısından elde ettikleri puanların oldukça düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca matematiksel düşünme süreçlerine ilişkin puan ortalamalarının okul türü ve bölge değişkenlerine göre farklılaştığı, erkek öğrenciler ve kız öğrenciler arasında matematiksel düşünme becerileri açısından, erkek öğrenciler lehine fark olduğu belirlenmiştir.