Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLNAZ GEZER ESEN
Danışman: MESUT ÇAPA
Özet:Ankara Kız Lisesi, Cumhuriyet ile yaşıt, köklü bir ortaöğretim kurumudur. Bu çalışmada okulun eğitim-öğretime başladığı 1923-1924 eğitim-öğretim yılından karma eğitime geçtiği 1974-1975 eğitim-öğretim yılını ile birlikte ilk erkek mezunlarını vermeye başladığı 1976-1977 eğitim-öğretim yılını kapsayan 54 yıllık eğitim-öğretim hayatı ele alınmıştır. Ankara Kız Lisesi 1923'te tam devreli olarak ilkokul, ortaokul ve lise eğitimi veren bir kurum olarak açılmıştır. Açılmasını izleyen birkaç yılda ilkokul kısmı kapanmıştır. Hacı Bayram'da harap bir binada büyük bir özveriyle açılan okul, kendi binasının olmamasının ve giderek artan öğrenci sayısının verdiği sıkıntı ile birlikte 1930-1931 ders yılından itibaren mimarlığını Ernst Arnold Egli'nin yaptığı kendi binasına kavuşmuştur. Artan öğrenci sayısına bağlı olarak orta kısmı 1951-1952 ders yılından itibaren kapanmış ve lise olarak devam etmiştir. Ortaokulu kısmı 1956-1962 yıllarında kısa bir süre için tekrar açılmıştır. 1974-1975 ders yılından itibaren karma liseye dönüşmüştür. Mezunlarının bir kısmı çalıştıkları alanlarda Türkiye'nin ilkleri olma ayrıcalığını yaşamıştır. Özellikle değerli idareci ve öğretmen kadrosunun, Cumhuriyet'in kadın kuşağının yetişmesine ve ilerleyen yıllarda Ankara'da açılan diğer ortaöğretim kurumlarına rağmen Ankara Kız Lisesi'ne ilginin artmasına etkisi büyüktür. Ankara Kız Liseliler demokrasiyi, disiplinli çalışmayı, kadın eğitiminin önemini okulda yapılan etkinliklerle kavramış olarak hayata devam etmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Kız Eğitimi, Ernst Arnold Egli, Ankara Kız Lisesi, Genç Yolcular, Öğrenci Birliği Başkanlığı, Nilüfer Gün. Ankara Girls High School is a well-established secondary education institution that is as old as the Republic of Turkey. In this study, the 54-year education and training life span covering the 1923-1924 academic year, when the school started education, and the 1974-1975 academic year, when it started to co-education, together with 1976-1977 academic year, in which it started to give its first male graduates, is discussed. Ankara Girls High School was founded in 1923 as an institution providing primary, secondary and high school education. In a few years following its foundation, the primary school section was closed. The school, which was opened with great devotion in a dilapidated building in Hacı Bayram, gained its own building, whose architect was Ernst Arnold Egli, in the 1930-1931 school year after the difficulties caused by the lack of its own building and the increasing number of students. As a result of the increasing number of students, the secondary school part has closed from 1951-1952 education year on and it continued as a high school. The secondary school section was reopened for a short period of time in 1956-1962. It has been transformed into a co-educational high school from 1974-1975 school year on. Some of the graduates have experienced being the pioneers in their respective fields. Especially valuable administrator and teacher crew have a great influence education of women generation of the Republic and on the increasing interest for Ankara Girls High School despite all the other secondary education institutions that has been founded during the following years. Ankara Girls High School students continued their lives as they grasped democracy, disciplined work and the importance of women's education at school activities. Key Words: Girls Education, Ernst Arnold Egli, Ankara Girls High School, 'Genç Yolcular', Presidency of Student Union, Nilüfer Gün.