Spor tüketicilerinin spor pazarlama bileşenleri hakıkındaki görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞULCAN TETİK

Danışman: VELİTTİN BALCI

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı ; Spor tüketicilerinin spor pazarlama bileşenleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi ve spor ürün/hizmet ihtiyacının karşılanmasına etki eden faktörlerden Pazarlama Bileşenleri ve Spor Tüketimi arasındaki dinamik ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara'da bulunan ve üye sayısı 500'den yukarı olan spor işletmelerindeki aktif üyeler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, Ankara'da bulunan 4 adet spor işletmesine ( Bilkent Sports International, Spor Med, Dynamic Spor Center, Mesa Fitness Court ) devam eden 894 aktif üye oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında; spor işletmelerinde aktif üye olan spor tüketicilerine pazarlama hizmetleri ile ilgili 24, kişisel bilgilerle ilgili 3 adet sorudan oluşan Likert tipi anketten yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan üyelerin cinsiyetlere göre dağılımı incelendiğinde, toplam 894 üyenin 382'sinin kadın (%42.7), 512'sinin erkek (%57.3) olduğu görülmektedir. Yaşa göre dağılım incelendiğinde ise, %21.9'u 15-25 yaşları arasında, %34.3'ü 26- 35 yaşları arasında, %25.6'sı 36-45 yaşları arasında, %11.6'sı 46-55 yaşları arasında, %6.48'u 56 yaş ve üstü olduğu görülmektedir. Çalışma sonucunda, spor pazarlama bileşenleri spor işletmelerine devam eden üyelerin ihtiyaçlarına cevap vermektedir. Spor pazarlama bileşenlerinde yaş ile üye ihtiyacının karşılanması arasında anlamlı bir ilişki vardır. 15-55 yaş arası üyeler 56 yaş ve üstü üyelere göre spor işletmelerinde uygulanan pazarlama bileşenlerini daha önemli bulmaktadırlar. Spor pazarlama bileşenlerinde cinsiyet ile üye ihtiyacının 56 karşılanması arasında anlamlı bir ilişki vardır. Kadın üyeler erkek üyelere göre spor işletmelerinde uygulanan pazarlama bileşenlerini daha önemli bulmaktadırlar. AbstractThe core aim of this study is to analyze sport consumers? views on sport components, to define the dynamic relationship between the factors that are Marketing Components and Sports Consuming which affect meeting the needs of sports product/service. The total field of the survey has been composed by the members actively attending to the sport oriented businesses whose member number is above 500. On the other hand, 894 active members of 4 sport centers in Ankara (Bilkent Sports International, Spor Med, Dynamic Spor Center and Mesa Fitness Court) constitute the sample group of this study. In the process of collecting input, Likert type of questionnaire was used to gain information from sport consumers who are active members in sport centers. The questionnaire was made up of questions 3 of related to personal information and the rest 24 questions are about marketing services. When the range of the attendants? sexes were analyzed, it was seen that 382 of the total members are female (%42.7) and 512 of them are male (%57.3). When the range is analyzed according to the age level, it can also be seen that %21.9 of them are between 15-25, % 34.3 of them are between the ages of 26-35, %25.6 of them are between 36-45, % 11.6 of them are between 46-55 and the rest of the group constituting % 6.48 is 56 and above. According to the survey results, it is seen that sport marketing components have meet the needs of the members who are active participants in sport centers. There is a reasonable relation between age and meeting the needs of the members in sport marketing components. When compared, the members aged between 15-55 have seen components applied in the sport centers more important rather than the ones aged above 56. Besides, there is also a meaningful relation between sex and meeting the needs of the members in sport marketing components. Thus, female members see the 58 marketing components applied in the sport centers more meaningful and important than male ones.