Kamu yönetimi reformunda bakanlıklar: 2011 örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NAZMİ KÜÇÜKYAĞCI

Danışman: BARIŞ ÖVGÜN

Özet:

Bakanlıklar, kamu yönetiminde merkezi idarenin üstlendiği kamu hizmetlerini yerine getirmek amacıyla işlevsel uzmanlaşmaya dayalı olarak oluşturulmuş örgütlerdir. Devlet örgütlenmesinin temelini oluşturan ve Tanzimat reformları ile “Nezaretler” olarak ortaya çıkan bakanlıklar, geçmişten bugüne kadar önemli reformlar geçirmiştir. Bu reformlardan biri de son dönemde çıkarılan 2011 kanun hükmünde kararnameleriyle (KHK) gerçekleşmiştir. İşte bu çalışma bakanlıkların işleyiş mantığının nasıl dönüştüğünü ve 2011 KHK’leri ile gerçekleştirilen reformun perde arkasındaki gerçeği ortaya koyma çabasındadır. Bu kapsamda, çalışmanın temel iddiasını “2011 yılında çıkarılan KHK’lerle bakanlık sisteminde gerçekleştirilen reformun, günümüz kamu yönetimi reformuna hâkim olan neoliberal politikaların unsurlarını hayata geçirmekle birlikte siyasetin yönetim üzerindeki iktidarını genişlettiği” oluşturmaktadır.Bu çalışma ile bakanlık sistemini kamu yönetimi reformu bağlamında ekonomik, hukuki ve toplumsal örgütlenme tarzı içerisinde tarihsel dönemlerine ayrılarak ele almıştır. 2011 KHK’lerinin bakanlık sisteminde yarattığı değişim ve dönüşüm POSDCORB yönetim süreçleri bağlamında bütünsel bir bakış açısıyla ayrıntılı olarak incelenmiştir.2011 KHK’leri sonrası bakanlık sisteminin analizinde; hizmetin icrasından düzenleyici ve denetleyici işlev yüklenmeye başlayan bakanlıkların güç kazanırken, başbakanlık merkez olmak üzere yeni bir merkezileşmenin inşa edildiği saptanmıştır. Bu durum bir taraftan neoliberal yönetim anlayışının tamamlanma aşamasını geçtiğini gösterirken; diğer taraftan siyasetin yönetim üzerindeki iktidarının genişlemesine yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır.AbstractMinistries are public sector organizations that are created on the basis of functional specialization to deliver public services, which fall under the responsibility of the central government in public administration. Form the basis of state organization and the Tanzimat reforms with “Nezaretler” as emerging ministries, has undergone major reforms from the past to the present. One of these reforms has been put into effect after the adoption of numerous the decree law of 2011. This study focuses on how evolved the rationality of the functions of ministries thereafter and aims to reveal the real reasons behind those reforms. In this context, we claim that “realization of the reforms on ministries following the 2011 legal regulation demonstrates that neoliberal policies, which dominated the public administration reform today, have been implemented and the power of politics have extended over government.”This study examines economic, legal, and organizational aspects of the public administration reforms on ministerial system in Turkey by dividing it into historical periods. The implications of the recent reform on ministerial system has been investigated comprehensively by utilizing POSDCORB method. Our analyzes show that after the 2011 reform on ministerial system, ministries that have obtained regulatory and supervisory functions have gained power in the public service delivery, and we identified a new centralization process, primarily at the office of prime minister, was built. From these findings we conclude that on the one hand neoliberal approach in public administration is on the last stage, on the other hand the extended power of politics on government is more prominent.