Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ABDULKADİR GÜLEN
Danışman: SEYİT COŞKUN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalışmanın temel amacı, Heidegger'in Hegel felsefesine yönelttiği eleştirileri ayrıntılı bir biçimde incelemektir. Hegel'in seleflerinden ve çağdaşlarından aldığı felsefi miras ve bu mirasa yönelttiği eleştiriler, kendi metafiziğinin ve toplum felsefesinin oluşumunda çok önemli bir role sahiptir. Bu mirasın eleştirisi ve ulaştığı sonuçların geçerli olup olmadığı ise, kayda değer bir sorundur. Ne var ki, Heidegger'in Hegel'e dönük eleştirileri, bu gelişim çizgisini pek dikkate almamıştır. Bu eleştirilerin başlıca amacı, Hegelci metafiziğin temel kavramlarını (Tin, Mutlak vb.) yapısöküme uğratmaktır. Heidegger'e göre, Hegel'in felsefesi, Batı metafiziği geleneğinin en gelişmiş ve en kapsamlı girişimlerinden biri olsa da, bu geleneğin makûs talihini paylaşır ve Varlık sorusunun anlamından giderek uzaklaşır. Ancak daha yakından bakıldığı zaman, Hegel felsefesi için Varlık sorusunun herhangi bir felsefi içerime sahip olmadığı rahatlıkla görülebilir. Heidegger'in başat hedefi, Hegelci metafiziğin kavramsal örüntüsünü kendi felsefi terminolojisine tercüme etmektir. Hal böyle olunca da, özne ile nesnenin birbirinden ayrılması, toplumsal mücadelelerin ve sınıfların biçimlenişi, yabancılaşma ve otoritenin kurumsallaşması gibi bir hayli can alıcı sorunlar bir anda ortadan kalkmaktadır. Heidegger'in temel çabası, modern felsefelere damga vurmuş özne-nesne ikiliğini aşmak ve bunun yerine Dasein'ın dünyadaki varoluşuna dair analizini geçirmektir. Fakat bu çalışmada, Heidegger ve Hegel felsefeleri mukayese edilmemiştir. Aksine Heidegger'in Hegel'e yönelttiği eleştiriler bu çalışmanın kapsamını meydana getirmektedir. The primary aim of this study is to investigate Heidegger's critics about Hegel's philosphy. Hegel's philosophical heritage from its predecessors and contemporaries and his criticisms to which directs this heritage has a very important role in the making of his metaphysics and social philosophy. Whether the criticism of this heritage and the conclusions reached by Hegel are valid or not is a considerable question. However, Heidegger's critics about Hegel did not take this developmental line very seriously. The main aim of these criticisms is to deconstruct the basic concepts of the Hegelian metaphysics (Geist, Absolute, etc.). According to Heidegger, while Hegel's philosophy is one of the most advanced and most comprehensive initiatives of Western metaphysical tradition, it shares the great luck of this tradition and gradually goes away from the meaning of the Being question. But from a closer view, for Hegel philosophy it can be seen with ease that the question of Being does not have any philosophical implication. Heidegger's primary goal is to translate the conceptual pattern of the Hegelian into his philosophical terminology. With this, some very crucial problems such as the separation of the subject and the object, the shaping of social struggles and classes, the institutionalization of alienation and authority have suddenly disappeared. The main effort of Heidegger is to overcome the subject-object duality stamped on modern philosophies and to pass Dasein's analysis of the world's existence instead. In this study, however, the Heidegger and Hegel philosophies have not been compared. On the contrary, the criticism of Heidegger towards Hegel brings about the scope of this work.