Tepkisel ve proaktif pazar odaklılığın yeni ürün başarısına etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuğçe Ezgi Soyaltın

Danışman: ALPER ÖZER

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Ankara ve İstanbul illerindeki devlet üniversitelerinin bünyesinde yer alan teknoparklarındaki küçük, orta ve büyük ölçekli teknoloji işletmelerinin proaktif ve tepkisel pazar odaklı olmanın yeni ürün başarılarına olan etkilerini tespit etmektir. Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, pazar odaklılık kavramına, pazar odaklılığın market driven ve market driving kavramları ile olan ilişkisine, pazar odaklılık kavramının farklı araştırmacılar tarafından farklı ölçeklerle ölçülmesine; ikinci bölümde, pazar odaklılık boyutları olan proaktif ve tepkisel pazar odaklılığın ne olduğuna, aralarındaki farklılıklara, proaktif pazar odaklılığın ilişkili olduğu diğer kavramlara (yeni ürün geliştirme performansı, inovasyon, işletme performansı); üçüncü bölümde ise proaktif ve tepkisel pazar odaklılık ile ilgili yapılmış tüm akademik çalışmaların kısa bir özetine yer verilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde ise araştırma metodolojisine ilişkin bilgiler, veri toplama yöntemi, kullanılan ölçekler, istatistiksel analizler ve bulgular yer almaktadır. Çalışmanın teorik bölümünde ortaya atılan hipotezler, Ankara ve İstanbul illerindeki devlet üniversitelerinin teknoparklarındaki toplam 207 işletmeden (cevaplayıcılar, işletmelerin pazarlama müdürü, satış müdürü veya genel müdürlerinden oluşmaktadır.) toplanan verilerle test edilmiştir. Yapılan araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, proaktif pazar odaklılığın, tepkisel pazar odaklılığın ve bürokratik organizasyon yapısının yeni ürün başarısına olan etkileri ortaya konmuştur.