Tarih öğretmenlerinin eğitimde teknoloji entegrasyonuna ilişkin algı ve görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAHMUT TAŞ

Eş Danışman: YASEMİN GÜLBAHAR GÜVEN, İSMAİL GÜVEN

Özet:

Bu çalışmada, tarih öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonuna ilişkin algılarının ve öğretimde teknoloji Kullanımına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma kapsamında tarih öğretmenlerinin yazılım kullanımları, öğretim araçları ve malzemelerinin kullanımı, bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili mesleki gelişim için bilgi ve destek kaynaklarını, teknoloji kullanımını teşvik eden faktörleri, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı ile ilgili algıları ve teknoloji kullanımına ilişkin engelleri tespit etmektir. Bu çalışma, hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem desenlerinden olan açımlayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2016- 2017 eğitim öğretim yılında Isparta, Antalya, Konya, Ankara illerinde ortaöğretim okullarında görev yapan tarih öğretmenleri ve Google Form üzerinde ulaşılan tarih öğretmenlerinden oluşmaktadır. Yapılan çalışma sonucunda 406 adet anket formu değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmayı derinleştirmek için uzman görüşü alınarak altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanıp 15 tarih öğretmenine uygulanmıştır. Çalışmada tarih öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım düzeylerinin belirlenmesi için öğretmenler için geliştirilen 78 maddelik “Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Kulanım Anketi” kullanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre tarih öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanım sıklıkları orta düzeyde çıkmıştır. Tarih öğretmenleri teknoloji entegrasyonu kavramını insan hayatını kolaylaştıran ve her alanda faydalı bir araç olarak görürken, yaşadığımız çağa uyum sağlamak için teknolojinin eğitime entegre edilmesi gerektiğini ve bunun beşeri bilimlerin öğretilmesinde büyük kolaylık sağlayacağını belirtmişlerdir. In this study, the History Teachers’ perception towards technology integration and their opinions related to the use of technology in education are aimed to determine. In this context the aim of this study is to detect the obstacles related to the software usage of history teachers, the usage of teaching aids and materials, information and support resources for professional development related to ICT, the incentive factors for technology usage obstacles the perception and use of technology related to the use of ICT. In this study, both quantitative Illustrative mixed method, one of the pattern using a combination of qualitative research methods were used mixed method. The sample of the research is composed of history teachers working in secondary education institutions located in the provinces of Isparta, Ankara, Antalya, Konya in 2016-2017 academic year and the history teachers who were reached from google form. As a result of the study, 406 scale forms were evaluated. In order to deepen the research, semi-structured interview form consisting of six questions was prepared and applied to 15 history teachers. In the study, 78 items "Information and Communication Technology (ICT) Usage Scale”developed for teachers were used to determine the level of use of information and communication technologies by history teachers. According to the results obtained as a result of the research, the frequency of use of technology in education the history teachers is moderate. History teachers have come to the conclusion that the concept of technology integration is important to facilitate the teaching of the humanities that facilitate the human life and see the use of technology as a useful tool in every field,