İlköğretimin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı ekonomiyle ilgili eğitsel nitelikler konusunda öğrenci görüşleri: Ankara ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAKKI TOY

Danışman: KASIM KARAKÜTÜK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretimin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı ekonomiyle ilgili eğitsel nitelikleri ve bu nitelikleri ilköğretimin öğrencilere hangi düzeyde kazandırdığını öğrencilerinin görüşleri aracılığıyla belirleyebilmektir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2011-2012 öğretim yılında Ankara İli Merkez İlçeleri'ndeki devlet ve özel ilköğretim okullarında öğrenim gören toplam 66.122 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma örnekleminde öngörülen, Ankara İli Merkez İlçeleri'nde sırasıyla Çankaya'da 63, Mamak'ta 47, Yenimahalle'de 50, Keçiören'de 77, Altındağ'da 35, Sincan'da 48, Etimesgut'ta 36, Gölbaşı'nda 14 ve Pursaklar'da 12 olmak üzere toplam 382 öğrencinin tamamı katılmıştır. Araştırmada öncelikle, ilköğretimin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı ekonomiyle ilgili eğitsel nitelikler, eğitim bilimleri alanyazını ve ilköğretim programları incelenerek belirlenmiştir. Daha sonra ilköğretimin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı ekonomiyle ilgili eğitsel nitelikler konusunda öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla öğrenciler için bir anket formu düzenlenmiştir. Öğrencilere uygulanan ankette yer alan ifadeler, alanyazın taraması ile elde edilen bilgilere dayalı olarak oluşturulmuş ve uzman görüşleri alınarak geliştirilmiştir. Öğrencilerin, ilköğretimin öğrencilere kazandırmayı amaçladığı üretken olma, tüketim bilincine sahip olma, tutumlu olma, meslekleri ve temel ekonomi kavramlarını tanıma ve girişimci olma gibi ekonomiyle ilgili eğitsel niteliklere ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde; aritmetik ortalama (x ?) ve standart sapma (ss) değerleri kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin, okul türü ve cinsiyet değişkenlerine göre görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığına ise Mann-Whitney U ve T-testi ile bakılmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretimin, öğrencilere yeterli düzeyde üretken olma, tüketim bilincine sahip olma, tutumlu olma, meslekleri ve temel ekonomi kavramlarını tanıma niteliklerini kazandırdığı belirlenmiştir. Girişimci olma niteliğini ise ilköğretimin, öğrencilere orta düzeyde kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Devlet ve özel ilköğretim okulları arasında, tüketim bilincine sahip olma ve meslekleri ve temel ekonomi kavramlarını tanıma niteliklerini yeterince kazandırılması dışında diğer nitelikleri öğrencilere kazandırma konusundaki amaçlarına benzer düzeyde ulaştıkları söylenebilir. Ayrıca, araştırmada cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin, meslekleri ve temel ekonomi kavramlarını tanıma, tüketim bilincine sahip olma, tutumlu olma ve üretken olma niteliklerine yönelik görüşleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.AbstractThe purpose of this study is to show that primary education helps students to gain educational qualifications based on economy. The levels of these gains are determined via students? opinions. Descriptive survey (screening model) is used in this study. The target population of this study constitutes 66.122 eighth grade students, who receive their education in public and private primary schools in Ankara Central Province in 2011-2012 academic years. 382 students, whose 63 of them from Çankaya, 47 of them from Mamak, 50 of them from Yenimahalle, 77 of them from Keçiören, 35 of them from Altındağ, 48 of them from Sincan, 36 of them from Etimesgut, 14 of them from Gölbaşı and 12 of them from Pursaklar constituted the sample. Educational qualifications based on the economy are determined through examining educational science literature and primary school programs. A survey form is prepared to determine the opinions of students about gaining educational qualifications related to economy in primary-schools. The statements in the survey form are obtained via examining educational science literature and are developed by expert opinions. Mean (X ?) and standard deviation (SD) are used to determine the opinions of students about gaining educational qualifications based on economy. These qualifications include being productive, economic and aware of consumption. Acquaintance with occupations and basic economic concepts and being an entrepreneur are among these qualifications as well. T-test and Mann-Whitney U test are used in order to determine whether there is any significant difference in the students? views between school type and gender. The survey results show that primary education helps students to gain the qualifications of being productive, economic and aware of consumption and also being acquainted with occupations and basic economic concepts with a sufficient level. The students claim that primary education helps to gain them the qualification of being an entrepreneur with a middle level. It is realized that there are significant differences in the opinions of students about aware of consumption and being acquainted with occupations and basic economic concepts. The private school students claim that they are much more aware of the jobs which are related to their own special interests than the public school students. Furthermore, when the variables of sex are taken into consideration, it is realized that there are significant differences in the opinions of students about the educational qualifications based on economy which are mentioned above. The survey results show that the primary education is more successful to help the male students to gain the qualifications of being acquainted with occupations and basic economic concepts then female ones.