Öz düzenlemeli strateji gelişimi öğretim modelinin ortaokul öğrencilerinin ürettikleri tartışmacı metinlere etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİLAY ÇAĞLAYAN DİLBER

Danışman: SEDA GÜLSÜM GÖKMEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi öğretim modeliyle oluşturulan öğretim programının ortaokul öğrencilerinin ürettikleri tartışmacı metinlere etkisini incelemektir. Çalışma, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kırşehir’de bir ortaokulun 6. sınıfında okuyan toplam 18 öğrenciyle 9 haftada gerçekleştirilmiştir. Ön test-son test deneysel desenin kullanıldığı çalışmada planlama ve metin bölümleri stratejileri öğretilmeden önce ve öğretildikten sonra öğrencilerden tartışmacı türde metin üretmeleri istenmiştir. Üretilen metinlerle Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi öğretim modelinin etkisi metin elementleri kullanımı, uzunluk, bağdaşıklık, tutarlık ve sosyal geçerlik açılarından nicel ve nitel veriler ışığında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi öğretim programı sonrası öğrencilerin tartışmacı metin elementlerini bulundurma düzeyleri, metinlerinin tutarlılıkları ve metin uzunlukları artmıştır. Bağdaşıklık ögelerinden ekleme, nedensellik, zaman-sıralama ve koşul bağlantı ögelerinin kullanım sıklığı artmış, art gönderim ögelerinden kişi eki kullanımlarında artış gözlemlenmiş, öğretim programının ada ve tümceye dayalı değiştirim ögelerinin kullanımlarında da etkili olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca öğretim programına ilişkin olarak öğrencilerin tamamı derste hissettikleri, derste yaşadıkları ve dersin etkileriyle ilgili olumlu görüşler sunmuşlardır. Bu bağlamda Öz Düzenlemeli Strateji Gelişimi öğretim modeliyle işletilen öğretim programı, sosyal anlamda da geçerli bulunmuştur. Çalışmada elde edilen sonuçlar, Öz Düzenlemeli strateji Gelişimi öğretim modelinin öğrencilerin ürettikleri metinlerde etkili olduğunu göstermiştir.AbstractIn this study, it is aimed to investigate the effects of curriculum designed with a teaching model for self-regulated strategy development on argumentative texts of elementary school students. The study was conducted with 18 students in total through 9 weeks in 2013-2014 academic year in Kırşehir. Pretest and posttest designs are used in this study. Before and after teaching the strategies related with planning and text sections, students are asked to create argumentative texts. The effects of self-regulated strategy development curriculum are evaluated through the argumentative texts produced by the students in terms of usage of text elements, length, coherence, consistency and social validity. According to the data collected after conducting self-regulated strategy development curriculum, an increase has been found in students’ level of using argumentative text elements and the length of texts is also increased. Increases has been observed in usage frequency of adding, causality, time-sequence and condition relation which are elements of coherence, and in the usage of personal ending which is an element of anaphora. And also it is found that the curriculum effects the usage of substitution elements based on person and sentence. Also students have positive thoughts about their feelings for the lessons, their experiences and the effects of the lessons with regard to the curriculum so self-regulated strategy development curriculum is also valid for social contexts. According to the results obtained from the study, it is clear that self-regulated strategy development model effects texts produced by students.