Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GİZEM DOĞAN
Danışman: GÜZİN EVLİYAOĞLU
Özet:"Düşünce İnşacısı Olarak Dilin Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Üzerindeki Rolü" başlıklı yüksek lisans tez çalışmasında dilin başlangıçta nasıl cinsiyetçi bir yapıyla oluşmaya başladığı, düşüncenin oluşumunda dilin asıl belirleyici olduğu, bu sebeple dil içinden yetişen bireylerin dilin onlara sunduğu bu sınırlar içine hapsoldukaları, sonuçta toplumun cinsiyetçi yapısının sebebinin cinsiyetçi dil olduğu ve bu sınırların dışına nasıl çıkılabileceğine dair görüşler ele alınmıştır. Bu anlamda insanların toplumsallaşma süreçleri, dilin bireyden önce gelen yapısal etkileri, kadınlar ve erkeklerin dile maruz kalma biçimlerindeki farklılıklar üzerinde durulmuştur. Sonuçta cinsiyetçi topluma sebep olan cinsiyetçi dilin sınırları dışına çıkabilmek için yeni bir dil düzeninin gerekliliği ve bu düzenin kadınların dil alışkanlıklarını değişterek oluşturulabileceği savunulmuştur. In this master thesis titled "The Role Of The Language In The Gender Inequality As An Agent Of Construction Of Thought", in addition to the idea that language is the main determinant in the formation of thought, how language starts to form with a sexist structure has also been discussed. For this reason, it is considered that the individuals who are grown in the language are imprisoned within the boundaries of the language. As a result, it has been observed that the reason for the sexist structure of the society is the sexist language and opinions have been made on how to get out of these borders. In this sense, the socialization processes of people as well as the structural effects of language and the differences in the way women and men are exposed to the language are emphasized. As a result of all these, it has been argued that a new language order is necessary to go beyond the borders of sexist language and this can only be created by altering women's language habits.