Köy ve kentte yaşayan ilköğretim ikinci kademeye devam eden çocukların sosyal becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİLAY LÜTFİYE KOÇAK

Danışman: AYNUR BÜTÜN AYHAN

Özet:

Bu araştırma, köy ve kentte yaşayan ilköğretim ikinci kademeye devam eden çocukların sosyal becerilerininde bazı değişkenlerin farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma; Ankara ilinde Bala merkez ilçesine bağlı köylerde ilköğretim ikinci kademeye devam eden yüz elli köy çocuğu ile Ankara ili Mamak ilçesinde ilköğretim ikinci kademeye devam eden yüz elli çocuk olmak üzere toplam üç yüz çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada çocukların sosyal becerilerini belirlemek amacıyla Matson vd. (1983) tarafından geliştirilen, Bacanlı ve Erdoğan (2003) tarafından geçerlilik ve güvenirlilik çalışması yapılan?Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği? ile çocuklar ve aileleri ile ilgili bazı bilgileri elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, köyde yaşayan çocukların sosyal becerilerinde cinsiyetin, kardeş sayısının, anne yaşının, kardeş ile ilişki durumunun, sosyal etkinliklere katılma durumunun ve kitap okuma durumunun anlamlı farklılık yarattığı belirlenirken, yaş, sınıf düzeyi, doğum sırası, baba yaşının, anne-baba öğrenim düzeyinin, aile tipinin, algılanan anne-baba tutumunun, derslere etkin katılma durumunun ve bir sorunla karşılaştığında destek alma durumunun anlamlı farklılık yaratmadığı belirlenmiştir. Kentte yaşayan çocukların sosyal becerilerinde; yaşın, cinsiyetin, sınıf düzeyinin, kardeş sayısının, anne tutumunun, kardeş ile ilişki durumunun, sosyal etkinliklere katılma durumunun, kitap okuma durumunun, sınıf derslerine etkin katılma durumunun ve bir sorunla karşılaştığında destek alma durumunun anlamlı farklılık yarattığı belirlenirken, doğum sırasının, anne-baba yaşının, anne-baba öğrenim durumunun, aile tipinin, algılanan baba tutumunun anlamlı farklılık yaratmadığı belirlenmiştir.AbstractThis study aimed to examine to live in rural and the urban chıldren who are going to secondary school to investigate their social skill. The study center of the town of Bala in Ankara and one hundred and fifty villages, the village primary school children, continuing the second stage Mamak district of Ankara province with the second level for elementary school children, including one hundred fifty continuing conducted on a total of three hundred children. To determine the social skills of children in the study Matson et al whose developed by 1983, individual success and validity and reliability study by Erdoğan and Bacanlı in 2003,"The Matson Evaluation of Social Skills Scale for Children" with the children and their families in order to obtain some information about researcher "Personal Information Form".In conclusion, the social skills of children living in the village of gender, number of siblings, maternal age, sibling relationship, the status of participation in social activities and reading books significant caused differences in determining the status, age, grade level, birth order, father age, education level of parents, family type of family, parental attitude, active participation in classes, and no significant difference in a situation were faced with a problem getting support. In social skills children living in the city, age, gender, grade level, number of siblings, maternal attitudes, sibling relationships, the status of participation in social activities, reading status, the status of classroom instruction, active participation and support from the state encounters a problem created by the determination of significant differences, birth order age of parents, parental educational status, family type, attitude of the father no significant difference was determined.