Uluslararası reklam stratejileri: Azerbaycan’da coca cola örneği


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eminbey ZEYNALOV

Danışman: DİLBER ULAŞ

Özet:

ÖZET Şirketlerin ulusal pazarları aşarak farklı ülke pazarlarına yöneldikleri bu dönemde, uluslararası reklam stratejilerinin önemi gittikçe artmaktadır. Küresel pazarda rekabet çok yüksek seviyeye çıkmıştır. Bu rekabete dayanmak ve rakipler önünde avantaj sağlamak için en çok kullanılan araç – uluslararası reklamlardır. Şirketlerin uluslararası pazarlara sunacakları reklamların, standardize edilmiş veya uyarlanmış biçimde olması, şirketlerin önemli bir karar alma konusudur. Tarihi bir süreç içinde standardizasyon ve uyarlama yaklaşımları farklı zamanlarda tercih edilmiştir. Günümüzde ise genellikle her iki yaklaşımın karışımı olan glokalizasyon yaklaşımı izlenmektedir. Şirketlerin reklam geliştirme faaliyetleri uzun zamandan beri, belli stratejileri içeren karmaşık bir süreçtir. Konu uluslararası boyutlara ulaştığında bu süreç daha karmaşık hale gelmektedir. Reklam stratejileri belirlenirken hedef kitleler, farklı ülkelerdeki farklı zevk, tercih ve davranış biçimleri yeniden gözden geçirilmeli, reklamın amacı söz konusu ülkenin pazarına ve pazardaki rakip şirketlere uygun belirlenmeli, reklam mesajı gidilecek ülke halkının anlayışına uygun olarak geliştirilmeli, reklam araçları ülkenin ekonomik durumuna ve gelişim seviyesine uygun olarak seçilmelidir. Bütün bu reklam stratejilerinde düzeltmeleri gerektiren en önemli faktör ise ülkeler arasındaki kültür farklılıklarıdır. Uluslararası reklam stratejilerinin geliştirilme sürecine bu kültürel farklılıkları araştırarak ve dikkate alarak başlayan bir şirketin, bu konuda başarılı olma ihtimali büyük ölçüde artacaktır. Araştırmada öncelikle konuyla ilgili temel kavramlar ve tarihsel gelişim süreci anlatılmaktadır. Daha sonraki bölümlerde, reklam stratejilerini oluşturan konular geniş bir şekilde, uluslararası kapsamda anlatılmakta ve kültürel farkların uluslararası reklama etkisi açıklanmaktadır. En son bölümde ise, daha önce açıklanmış teorik bilgilerin oluşturduğu bir modele dayanarak örnek şirketteki uygulama şekli araştırılmıştır. Örnek olay olarak ise, Coca-Cola şirketinin Azerbaycan’da uyguladığı reklam stratejileri araştırılmış ve araştırmacı tarafından teorik bilgilerle karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. SUMMARY The importance of international advertising strategies increases this period when companies going beyond the local markets head for different country markets. Competition is on very high level in global market. The most widely used tool to lean against this competition and have an edge over competitors is international advertisement. It is very important decision-making issue of companies whether standardization or adaptation should be used by companies to international markets. During historical process standardization and adaptation approaches have been preffered at differnet times. However, today glocalization which is mixture of both approaches is usually followed. For a long time advertisement development actions of companies is a complex process that contains certain strategies. This process becomes more complex when this subject attains international dimensions. During identification of advertising strategies target groups, different tastes in different countries, preferences and behavior patterns should be revised again, the purpose of ads should be determined according to the market of that country and compaies competing in the market, advertising message should be developed in accordance with perception of people in that country, media should be selected in accordance with the country's economic situation and level of development. The most important factor that requires corrections in advertising strategies is cultural differences between countries. The probability of being successful of companies researching and taking into account these cultural differences during development of international advertising strategies will substantially higher. First of all basic concepts and historical development process on the subject are described in the research. In the next sections the constituent topics of advertising strategies are widely explained in the international context and influence of cultural differences to international advertising is rehearsed. In the last section application method of sample company was researched based on the model composed of previously described theoretical information. As an example, advertising strategies applied by Coca-Cola Company in Azerbaijan were analyzed and assed by researcher compared with the theoretical information.