BASINDA DİN EĞİTİMİ-ÖĞRETİMİ LAİKLİK TARTIŞMALARI (1945-1960)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep NEVZATOĞLU

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Cumhuriyetin ilanının ardından çıkarılan Tevhid-i Tedrisat Kanunu din öğretimi ile ilgili düzenlemeler içermiştir. Kanunun 4. maddesi gereği açılan İmam-Hatip Okulları ve İlahiyat Fakültesi açılmalarından kısa bir süre sonra kapanmıştır. Ayrıca örgün eğitimde yer alan din dersleri de önce şehir daha sonra da köy okullarından kaldırılmıştır. Böylece, din dersleri 1939-1948 yılları arasında okullarda hiç yer almamıştır. Bu uygulamada, devletin laiklik ilkesini benimsemesi rol oynamıştır. Din adamı yetiştiren kurumların olmayışı dini meselelerin bilgisiz insanların eline kalmasına ve toplumda bir ahlak buhranın doğmasına sebep olmuştur. 1945 yılından itibaren Türkiye’nin içinde bulunduğu sosyal ve siyasal durum din eğitimi-öğretimi konusunun yeniden ele alınmasını gerekli kılmıştır. 1946’da Çok partili hayata geçişle birlikte daha önce kaldırılan din dersleri tekrardan konulmuş İmam-Hatip Okulları ve İlahiyat Fakülteleri açılmıştır. Din eğitimi öğretimi ile ilgili yeni uygulamalar devlet eliyle din eğitimi yapıldığı izlenimini vermiştir. Bu izlenim ise devletin laik karakteri açısından problem teşkil etmiştir. Laik bir devlette din eğitimi-öğretimi yapılıp yapılamayacağı yada bunun kim tarafından yapılacağı uzun süreli bir tartışmaya konu olmuştur. Ancak, yorum farkları sebebiyle, konu üzerinde bir uzlaşma sağlanamamıştır.