Türkiye'de kırsal alanda okullaşma ve yetişkin nüfusun eğitim durumuna ilişkin bir analiz


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: S. ÖZBEN KOCAKURT

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bir ülkenin gelişmişliğini ve geleceğini, eğitime verdiği önem ve doğru eğitim stratejileri geliştirip uygulaması ile birlikte vatandaşlarının eğitim hakkına ulaşabilirliği belirler. Herkesin eşit bir şekilde eğitim alma hakkı olduğu halde devletin sunduğu imkanların özellikle kırsal alanlara ulaşmaması eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olmaktadır. Oysaki eğitim; kültürün geliştirilmesi ve gelecek nesillere aktarılmasında; çağın şartlarına uygun olarak yaşam kalitesinin yükseltilmesinde; demokratik bir toplum oluşturulmasında temel teşkil eder. Araştırmada Türkiye’de kırsal alanda kronikleşmiş bir hale gelen eğitim sorununun boyutlarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu bakımdan kırsal alanda temel örgün eğitime kayıtlı nüfus bilgileri, okullaşma durumu, temel örgün eğitim olanakları ve yetişkin nüfusun (18+) eğitim seviyelerine göre durumu esas alınmıştır. Bu amaç ile öncelikle Türkiye’de kırsal alanda yaşayan nüfusun sosyodemografik özellikleri saptanmış, daha sonra temel örgün eğitim durumu ile yetişkin nüfusun eğitim profili çıkartılmaya çalışılmıştır. Durum saptaması kentsel alan verilerinin de elde edilmesi ile yapılmıştır. Tüm Türkiye’nin demografik özellikleri ve eğitim durumu il bazında elde edilen 2012 verileri ışığında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler yapılırken, TÜİK’in Adrese Dayalı Nüfus Sayımı verileri, Ulusal Eğitim İstatistikleri ve Milli Eğitim Bakanlığı Örgün Eğitim İstatistiklerinden yararlanılarak çizelgeler ve grafikler oluşturulmuştur. Kırsal nüfusun eğitim durumu ile gelişmişlik düzeyi arasında ilişki bölgesel farklılıkların belirlenmesi amacıyla ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde olan Türkiye’nin eğitim alanında özellikle kırsal alanlara yönelik plan, proje ve uygulamalar ile bir gelişim sağlamak zorundadır. Bölgesel farklılıkların eğitim alanında belirgin bir şekilde yaşandığı Türkiye kırsalında bu farklılıkların en aza indirilmesi konusu politika uygulayıcıların çözüm bulması gereken önemli konulardan biri haline gelmiştir. AbstractThe development and future of a country, the importance given to education and training of citizens with the right to develop implementation strategies that will determine the accessibility of the right to education.. Everyone has to reach an equal basis, especially in rural areas of the opportunities offered by the state government that the right to education leads to inequality in education. Yet education; The development of the culture and passed on to future generations; in accordance with the age requirements for improving quality of life; It created the basis for a democratic society. Education research in Turkey, which has become chronic in rural areas, it is intended to put the size of the problem. In this regard, the registered population in rural areas, formal education, basic information, enrollment status, formal education, basic facilities, and the adult population (18+) according to their levels of education based on the status. This purpose is primarily determined by socio-demographic characteristics of the population living in rural areas in Turkey, then try to extract the educational profile of the adult population with education level of the basic weave. Case detection was made with data obtained in the urban areas. All Turkey's demographics and 2012 on the basis of the data obtained was evaluated in the light of education in the province. These assessments are made, Turkstat Address Based Population Census data, benefiting from the Ministry of Education and the National Education Statistics Formal Education Statistics charts and graphs were created. relationship between the development levels of the educational status of the rural population have tried to put forward in order to determine regional differences. According to the survey; plan for the European Union harmonization process with Turkey in the field of education, especially in rural areas must provide a development project and applications. Regional differences in the field of education in rural Turkey experienced a significant way to minimize these differences need to find solutions to issues of policy makers has become one of the important issues.