Yükseköğretimde bağımsız öğrenme merkezini kullanan İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğrenme eğilimleri ve biçemleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TARIK UZUN

Danışman: SILA AY

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Yabancı dil öğrenme süreçlerinde, öğrenici merkezliliği özünde barındıran, öğrenici özerkliği ve bağımsız öğrenme gibi kavramların uygulamadaki en somut yansımalarından biri, bağımsız öğrenme merkezleridir. Ülkemizde özellikle yükseköğretim kurumlarında oluşturulan bu merkezler temel olarak, hedef kitlesinde yer alan öğrencileri bağımsız birer öğrenici olma yolunda desteklemeyi ve onlara kullanabilecekleri bir çalışma alanı ile yararlanabilecekleri araç gereçler sağlamayı amaçlamaktadır. Bu araştırma kapsamında, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin, başta okulda bulunan Bağımsız Öğrenme Merkezini kullanım amaçları, merkezde yararlı buldukları araç-gereçler ve merkezin geliştirilmesi noktasındaki önerileri gibi bilgilere Bağımsız Öğrenme Merkezi’ni Değerlendirme Sormacası ile ulaşılmaya çalışılmıştır. Öte yandan, bağımsız öğrenme merkezini düzenli olarak kullanan öğrencilerin bağımsız öğrenici olma eğilimlerinin yüksek olduğu varsayılmış, bu öğrencilerin genel ve özel öğrenme eğilimleri Ehrman ve Leaver (2002)’ye ait Öğrenme Biçemleri Sormacası’nın Türkçeleştirilmiş biçimiyle belirlenmiştir. Bulgular istatistiksel çözümlemeler ile incelenmiştir. Bağımsız Öğrenme Merkezinin yüksekokul öğrencileri tarafından kullanım özellikleri betimlenmiş, E&L Sormacası ile öğrenme biçemleri belirlenen düzenli kullanıcıların yabancı dil öğrenme ve bağımsız öğrenmeye karşı tutumları, yaygın biçem eğilimleri aracılığıyla araştırılmıştır. Araştırmada ayrıca, merkezin geliştirilmesine yönelik önerilerde de bulunulmuştur. Merkezin öğrenciler tarafından hangi sıklıkta ziyaret edildiğine ilişkin bulgular incelendiğinde, merkezin yeterli düzeyde kullanılmadığı görülmüştür. Merkezin kullanım amaçları arasında ödev yapmanın başı çektiği, dinleme kaynaklarının en yararlı bulunan kaynak türü olduğu anlaşılmıştır. Öğrenci gereksinimleri arasında ise “daha fazla dinleme materyali”, “daha fazla çalışma alanı/bilgisayar” ve “daha fazla rehberlik” beklentilerinin yüksekliği öne çıkmaktadır. Öğrenme biçemleri incelemesi sonuçlarına göre, merkezin düzenli kullanıcılarının çoğunun, beklentilerin aksine sinoptik öğreniciler oldukları görülmüştür. Merkezin düzenli kullanıcılarının, yaygın olarak bağlamdan öğrenme eğilimlerinin baskın olduğu görülmüştür. Sinoptik bilemeci öğrenciler ile bütünsel ve tümevarımsal öğrencilerin yoğunluğunun ise öğrencilerin bağımsız öğrenme ve olumlu öğrenme eğilimleri gösterdiklerine ilişkin sonuçlar ortaya koyduğu değerlendirilmektedir.Abstract Independent Learning Centres are the most concrete examples of some closely-related concepts in practice, such as learner autonomy and independent learning, which involve learner-centeredness in foreign language learning processes. In our country, these centres, established particularly in higher education, aim to support the students in its target group by turning them into independent learners, and thus provide them with space to study and materials to use. This research has been carried out at The School of Foreign Languages at Yildirim Beyazit University. The aim of the study is to identify various points such as the purposes of the English prep-class students in using this centre, materials they find most useful and their suggestions to improve the services and materials offered in the centre. Independent Learning Centre Evaluation Survey has been developed and used as an instrument to collect data for the above-mentioned purposes. In addition to this, the students who use the centre on a regular basis were assumed to be independent learners in the beginning and their learning tendencies have been investigated through the translated Turkish version of Ehrman and Leaver (2002) Learning Styles Questionnaire. The findings obtained have been analysed statistically. General perspectives as to how the centre is used by the students of the school have also been described. Moreover, attitudes of the regular users towards learning English and independent learning have been researched through common learning styles discovered through the E&L questionnaire. Suggestions to improve the centre are also offered within the study. The data showing how often the centre is visited by the students reveal that the centre isn’t used effectively. It has also been found out that doing homework is the leading reason for using the centre and listening resources are regarded as the most useful materials. “More listening materials”, “more study space/computer” and “more guidance” have been found to be the most common needs of the students in the centre. According to the results of the learning styles analysis, contrary to the expectations, most of the regular users of the centre were synoptic learners. These users have a common tendency to learn from the context. The intensity of synoptic sharpeners as well as synthetic and inductive learners is considered to be a sign of their independent and positive learning tendencies.