Sınıf ortamında etkileşimli tahta ile grupsal kişiselleştirilmiş sözel matematiksel problemler kullanmanın öğrenci başarısı üzerine etkisi – Darüşşafaka Lisesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET MURAT ZEYTÇİOĞLU

Danışman: ÖZLEM ÇAKIR

Özet:

Bu araştırma, etkileşimli tahta ile grupsal kişiselleştirilmiş sözel matematiksel problemler çözmenin başarı üzerinde bir etkisinin olup – olmadığını belirlemek amacıyla, 2015-2016 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deneysel işlemleri, sınıf ortamında dört alt gruptan (etkileşimli tahta ile kişiselleştirilmiş, kara tahta ile kişiselleştirilmiş, etkileşimli tahta ile kişiselleştirilmemiş, kara tahta ile kişiselleştirilmemiş) oluşan 76 lise onuncu sınıf öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Deneysel işlem öncesinde etkileşimli tahta kullanılacak gruplardaki öğrencilerin başarısına etkisi olabileceği düşünülen etkileşimli tahtaya yönelik tutumları Tataroğlu ve Erduran tarafından 2010 yılında geliştirilmiş "Matematik Dersinde Akıllı Tahtaya Yönelik Tutum Ölçeği" ile, öğrencilerin önbilgileri ise üniversite giriş sınavlarında sorulan sorularda oluşan bir bilgi testi kullanılarak belirlenmiştir. "Veri, Sayma ve Olasılık" konusunun işlendiği derslerde sözel problemlerden oluşan öğretim materyalleri kullanılmıştır. Kara tahta kullanılarak yapılan uygulamalarda, geleneksel ders anlatım yöntemi ve basılı materyaller ile kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş sözel problemler kullanılmıştır. Etkileşimli tahta kullanılarak yapılan uygulamalarda sunum materyali eşliğinde etkileşimli tahta aracılığı ile kişiselleştirilmiş ve kişiselleştirilmemiş sözel problemler kullanılmıştır. Deneysel işlem üç hafta (on beş ders saati) sürdürülmüştür. Deneysel işlem sonrasında öğrencilere aynı bilgi testi ve etkileşimli tahta kullanılan gruplara aynı tutum ölçeği tekrar uygulanmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin başarı testinden aldığı ön ve son puanlar arasındaki değişimin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek amacı ile tekrarlı ölçümler için iki boyutlu ANOVA uygulanmıştır. Buna göre etkileşimli tahta ile kişiselleştirilmiş sözel problemler kullanılan sınıfın başarı puanı değişiminin diğerlerine göre daha fazla olduğu saptanmıştır. Kişiselleştirilmiş sözel problemler kullanılan gruplar ile kişiselleştirmemiş sözel problemler kullanılan gruplarda başarı puanı artışının anlamlı olup olmadığını test etmek amacı ile ile tekrarlı ölçümler için iki boyutlu ANOVA uygulanmıştır. Buna göre kişiselleştirmenin başarı üzerinde orta derecede bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin etkileşimli tahta konusunda sergiledikleri tutumun değişiminin anlamlılığı ilişkili gruplar testi (paired samples test) ile denenmiştir. Buna göre denenen yöntem işe yaramıştır ve uygulamadan sonra öğrencilerin tutumları anlamlı şekilde daha olumlu gelişmiştir. Ayrıca etkileşimli tahta kullanılan gruplarda kişiselleştirmenin tutum üzerine etkisini ölçmek için tekrarlı ölçümler için iki boyutlu ANOVA uygulanmıştır. Ancak kişiselleştirmenin etkileşimli tahtaya yönelik tutum üzerinde anlamlı bir farklılığa neden olduğu saptanamamıştır. This research, as a master's thesis, was held during the 2015-2016 school year in order to determine whether the personalization of mathematical word problems has an effect on achievement. The research was applied to 76 tenth grade high school students, in 4 sub-groups (Personalized on interactive whiteboard, personalized on blackboard, non-personalized on interactive whiteboard and non-personalized on blackboard). Prior to the application process, the groups with which interactive whiteboards are used, the attitudes of students' to interactive whiteboard have been defined by the scale that was developed by Tataroglu and Erduran in 2010 named the Scale of Students' Attitudes on Interactive Whiteboard in Mathematics Classes. The pre- knowledge of the students was determined by a pretest formed by the question asked in the University Entrance Exams. During lectures with the subject "Data, Counting and Probability", materials with word problems were used. During the instructional treatment on blackboard, a traditional lecturing approach with personalized versus non-personalized problems was taken. During the instructional treatment on interactive whiteboard, a presentation and interactive whiteboards were used with the same non-personalized versus personalized problems. The treatment process continued for 3 weeks (15 periods). After the treatment process the same test was given to the students as an achievement posttest. The same attitude test was applied to the students who were in the groups in which interactive whiteboards are used. In this study, the significance of the changes of pretest and posttest was analyzed by the repeated measures Two Way ANOVA. The test shows that there is a significant difference between pretest and posttest scores and the class in which personalized problems on the interactive whiteboard is used, showed the greater difference than the other groups. In order to test the differences of pretest and posttest scores of groups treated by personalized problems and groups treated by non-personalized problems, the repeated measures Two Way ANOVA test was used. The results show that there is a significant difference between the scores of two groups and personalization has a medium effect on achievement. For the attitudes of the students to interactive whiteboards, the paired sample test has been used. The result shows that after the treatment the students' attitutes are more positive in a significant way. For the groups which were instructed using interactive whiteboards, the repeated measures Two Way ANOVA test was used for the attitutes of students towards interactive whiteboards. The findings show that personalization doesn't have a significant difference in the attitutes of students' towards interactive whiteboards.