Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda çoklu zeka kuramı ve kısa hikaye kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERİDE MELETLİ

Danışman: NAZAN TUTAŞ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda Çoklu Zeka Kuramı ile edebiyat öğretimi özellikle de kısa hikaye incelemesi yapıldığında ne gibi etkinlikler sunulabileceğini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Bu araştırma nitel araştırma modellerinden tarama modeli esas alınarak hazırlanmıştır. Araştırma kapsamında Çoklu Zeka kuramı sekiz zeka türüyle sınırlandırılarak tanıtılmış, kuramın eğitimde, öğrenme süreçlerinde ve yabancı dil öğretimindeki yerinden bahsedilmiştir. Kuram edebiyat öğretiminde uygulanacağından edebiyat öğretiminin yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda sağladığı faydalardan ve kuramın edebiyat öğretimiyle birlikte uygulanma nedenlerinden bahsedilmiştir. Bu doğrultuda çoklu zeka kuramında belirtilen sekiz zeka türüne uygun etkinlikler James Joyce’un Araby adlı kısa hikayesine uyarlanarak yeniden düzenlenmiş ve hikaye bu etkinlikler uygulanarak incelenmiştir. Etkinlikler yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda ileri-orta düzey için hazırlanmıştır. Araştırma sonucunda edebi eserlerin, kaynak ve materyal olarak zengin ve dilsel yetilerin gelişmesine imkan veren bir yapıya sahip olması nedeniyle Çoklu Zeka Kuramının yoğun içeriğini karşılayabileceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmanın sonucunda hazırlanan etkinliklerin yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda Çoklu Zeka Kuramı için uygun ve zengin bir materyal olarak sunulabilmesi önerilmektedir